Verhuur appartement

Fred

Fred

op August 16, 2015

Ons pand bestaat uit 25 appartementen waarvan 3 appartementen verhuurd worden. Geconstateerd werd dat er veel aanloop was van wazige figuren. Personen met auto’s met buitenlandse kenteken of grote, dure auto’s met Nederlands kentekens kwamen langs. Ja, vooroordeel, maar praktijk bleek anders!

In 2013, in 6 maanden tijd, zijn er 3 Politie invallen, door arrestatie teams, gedaan bij deze 3 appartementen. Hierbij is veel schade ontstaan aan de gemeenschappelijke ruimten. Voordeur van de woningen, linoleumvloer etc. Er zijn zeer grote sommen met geld en diverse kilo’s harddrugs in beslag genomen.

Appartementen werden verhuurd, met medeweten van de eigenaar, door louche makelaars. Het maakt de eigenaar niets uit wie er in het appartement komt, als de eigenaar maar zijn huur krijgt. Binding met de VvE is er niet,

Bovendien is het de vraag of een eigenaar toestemming heeft gekregen van haar hypotheekverstrekker. Wordt verhuur opgegeven aan de Belastingdienst? Dit is door de VvE niet te controleren of na te vragen. 

De wetgeving, splitsingsakte, splitsingsreglement en HHR laat de VvE in de steek m.b.t. verhuur van appartementen. Verhuur wordt alleen maar makkelijker gemaakt door de wetgeving.

Overige eigenaars voelden zich niet meer veilig en waren bang dat er vroeg of laat de kogels om de oren zouden vliegen, ripdeals in de entreehal o.i.d.

Geprobeerd is via VvE Belang genoemd probleem onder de aandacht te krijgen, helaas is dit niet gelukt. Misschien via het forum.

Modelreglement 1992 is van toepassing.

Juridische afdelingen vertellen verschillende dingen.
Een meldpunt en vraagbaak bij dit soort problemen is nodig.

Carla

Carla

op August 16, 2015

Beste Fred,

Je verhaalt over een buitengewoon vervelende ervaring binnen jullie VvE. Of VvE Belang of welke andere organisatie dan ook, hier iets aan zou kunnen doen, betwijfel ik.

De VvE heeft zich niet te bemoeien met belastingszaken van een eigenaar. Wel dient de eigenaar zich te houden aan de regelgeving van Modelreglement 1992 waarin staat dat de huurder(s) ( art.24 ) een verklaring moeten tekenen. Een huurder die dit niet doet kan door de het bestuur van de VvE verwijdert worden. Hier ligt dus dat wat de VvE kan doen.

Zolang de eigenaar én de huurders hebben voldaan aan wat is voorgeschreven, kan je als bestuur en VvE niets doen, anders dan op de overlastgevende gevolgen van hun aanwezigheid wijzen. Dit zowel naar de eigenaar als de huurders. Loopt dit niet zoals gewenst dan is een gang naar de rechter noodzakelijk.

Gelukkig wijs je zelf al op de genoemde voor-oordelen. Welke helaas zijn bevestigd, gezien je verhaal. Toch ook wil je wel wijzen op de mogelijkheid dat de in de appartenten gedreven handel, even zo goed door goed uitziende, altijd op tijd betalende, uiterst vriendelijk en behulpzame eigenaars kan worden verricht.

Wens jou en je mede eigenaars dat deze ervaring snel verwerkt kan worden en het vertrouwen weer kan worden opgebouwd in de medemens.

Met vriendelijke groet,

Carla.

 

Fred

Fred

op August 17, 2015

Carla zei:

Beste Fred,

Je verhaalt over een buitengewoon vervelende ervaring binnen jullie VvE. Of VvE Belang of welke andere organisatie dan ook, hier iets aan zou kunnen doen, betwijfel ik.

De VvE heeft zich niet te bemoeien met belastingszaken van een eigenaar. Wel dient de eigenaar zich te houden aan de regelgeving van Modelreglement 1992 waarin staat dat de huurder(s) ( art.24 ) een verklaring moeten tekenen. Een huurder die dit niet doet kan door de het bestuur van de VvE verwijdert worden. Hier ligt dus dat wat de VvE kan doen.

Zolang de eigenaar én de huurders hebben voldaan aan wat is voorgeschreven, kan je als bestuur en VvE niets doen, anders dan op de overlastgevende gevolgen van hun aanwezigheid wijzen. Dit zowel naar de eigenaar als de huurders. Loopt dit niet zoals gewenst dan is een gang naar de rechter noodzakelijk.

Gelukkig wijs je zelf al op de genoemde voor-oordelen. Welke helaas zijn bevestigd, gezien je verhaal. Toch ook wil je wel wijzen op de mogelijkheid dat de in de appartenten gedreven handel, even zo goed door goed uitziende, altijd op tijd betalende, uiterst vriendelijk en behulpzame eigenaars kan worden verricht.

Wens jou en je mede eigenaars dat deze ervaring snel verwerkt kan worden en het vertrouwen weer kan worden opgebouwd in de medemens.

Met vriendelijke groet,

Carla.

 



Beste Carla,

Belicht probleem dient aandacht en aanpassing te krijgen op de politieke agenda, dit is wat ik wil bereiken.

Iedere burger dient zich aan de wet te houden maar ondanks dat zit de gevangenis vol.

Zelf heb ik met diverse instanties (telefonisch,e-mail) contact gehad o.a. Burgemeester van Amsterdam, Barbara Visser(artikel VvE Belang aug 2013), Dienst Wonen Amsterdam, Politie, juridische zaken verzekering, VEH, VvE Belang.

Er dient, wat mij betreft, een loket te komen waar desbetreffende vragen gesteld kunnen worden en waar je advies kunt krijgen.
Wat is er mis mee om bij een instantie navraag te laten doen of de hypotheekverstrekker en Belastingdienst op de hoogte is van verhuur.

Een stap naar de rechter is een lange weg te gaan, ook na het tekenen van de verklaring.

De overige eigenaars hadden er schoon genoeg van en we hebben als VvE enkele aanpassingen in het HHR gedaan die mogelijk discutabel zijn maar wel helpen.
In geval van problemen mag de betreffende eigenaar deze maatregel laten toetsen bij de rechter. We zien dan wel of we als VvE worden terug gefloten. Als VvE hebben we een dusdanig overlast dossier opgebouwd dat we een goed verweer hebben. Inderdaad de omgekeerde wereld maar dit heeft wel tot rust geleid en een ander soort huurders.

Met vriendelijke groet,

Fred

Carla

Carla

op August 17, 2015

Beste Fred,

Dank voor je reactie. Ik denk dat ik inhoudelijk niet veel voor je kan betekenen. Het zal zijn zoals je zegt.....de ervaren problematiek dient wellicht elders op tafel te komen. Niet vergetende dat zolang er geen sprake is van strafbare feiten, of nog niet.....er weinig ruimte is, via wetgeving,  om op voorhand maatregelen te nemen.

Ik hoop voor jou en voor de leden van de VvE, dat hetgeen jullie meenden te moeten vastleggen in het Huishoudelijk Reglement tot de broodnodige rust mag leiden en een ieder weer een stukje woongenot mag gaan ervaren.

Met vriendelijke groet,

Carla.