Verplicht afgeven van een incassomachtiging door VvE-Leden aan de VvE voor de maandelijksekosten- en andere bijdragen.

Henk Dijkstra

Henk Dijkstra

op June 18, 2015

Ik pleit er voor dat een VvE in haar huishoudelijk reglement mag opnemen dat er voor de bijdrage in de maandelijkse- en andere kosten door de leden een incassomachtiging dient te worden afgegeven. Beter nog is dat dit standaard wordt opgenomen in het Model Reglement.

Reden hiervoor is: Dat het lid verplicht is te betalen. Het voor de VvE een eensluidende administratieve handeling is, Het de administratie vereenvoudigd omdat deze wijze van betalen automatisch kan worden verwerkt. Het lid bovendien nog mogelijkheden heeft zijn incasso terug te laten storten als daar onverhoopt iets mis zou zijn. Voorwaarde is wel dat het lid vooraf weet wannneer een incasso gaat plaatsvinden en hij met andere dan de maandelijkse kostenbijdrage akkoord is gegaan.

Het op deze wijze betalen meehelpt dat VvE-leden zolang mogelijk zelf hun (administratieve) werk voor hun VvE kunnen blijven uitvoeren.

De redenen om het niet toe te staan zijn er mijns in ziens niet. Ook bij deze wijze van betalen blijf je baas over je bankrekening. 

Rob

Rob

op June 18, 2015

Zowel mijn huidige als vorige beheerder willen juist zelf geen gebruik maken van automatische incasso.
Zelf zie ik de echte voordelen er ook niet zo van in, behalve het punt van de automatische verwerking in de administratie misschien.
Dat is echter eerder alleen een voordeel voor de beheerder, maar die krijgt een contractuele vergoeding voor zijn werkzaamheden waaronder het boekhoudkundig verwerken van betalingen en het bewaken van eventuele betalingsachterstanden.
Een automatische incasso is ook geen garantie dat de gelden daadwerkelijk op de rekening terecht komen. Zoals aangegeven kan een eigenaar het bedrag storneren, maar hij kan ook op het moment van incasseren geen voldoende saldo hebben waardoor de incasso onmogelijk is.

Gezien het feit dat er in een rechtzaak zelfs een hoger beroep nodig is geweest om een besluit tot automatische incasso te laten vernietigen geeft aan dat, naast mijzelf, er zeker nog genoeg andere eigenaren zullen zijn die niet op een dergelijke regelgeving zitten te wachten !
Zeker in een tijd waar je met internetbankieren op ieder moment je bankzaken kunt doen.
 


Rancune is een giftig kwaad
Henk Dijkstra

Henk Dijkstra

op June 19, 2015

Carla zei:

Ter nadere informatie op hetgeen Rob heeft geantwoord.

http://www.onzevve.eu/actualiteiten/recht/71-machtiging-incasso-vve-bijdrage/

 



Beste Carla,

Gezien je reactie denk ik dat je je professie in de juridische sfeer uitoefend. Ik kan er "juridisch" niets tegen inbrengen wat de Hoge Raad aan wijsheid naar vorenbrengt. Ik kies de kant van de kantonrechter.

Maar dar gaat het hier niet om. In dit forum gaat het er om dat je zaken die de Vereniging v E aangaan wilt veranderen. Ik lees in vonnis van de HR dat de eiser zelf mag beslissen hoe zij met haar vermogen omgaat. Ik vindt het jurische haarkloverij om dit aan te halen. Betalen moet mevrouw toch waarom dan niet via een machtiging. Of moeten we eerst als VvE kosten gaan invoeren als je niet automatisch betaald. De acceptgiro verdwijnt en in 2019 doet realtime betalen ( binnen 5 seconden geld op de rekening van de ontvanger) zijn intrede.

Mijn wens is ingegeven vanuit de gedachte dat bewoners/eigenaars zo veel als mogelijk in staat zijn de VvE zelf te besturen en te beheren. Bovendien heeft de beheerder er meer werk aan en vroeg of laats woordt dit doorberekent. Dit alles ten voordele van de leden. Dan is wat mij betreft de motivatie van de HR jurische haarkloverij. Als we hier aan vasthouden komen er zeker geen veranderingen.

 

 

 

 

 

Rob

Rob

op June 19, 2015

Beste Henk, inderdaad.......... betalen moet mevrouw toch !
Maar wat is het probleem als mevrouw dat gewoon op haar eigen wijze wil doen.
In het reglement is vastgelegd dat iedere eigenaar voor een vastgestelde datum zijn bijdrage moet hebben voldaan. Waar staat in het reglement dat de VvE extra kosten in rekening mag brengen wanneer deze niet via een automatische incasso betaalt ?
Ik zie ook niet in waarom de VvE extra kosten zou maken als iemand zelf de bedragen over maakt.

Zoals in mijn eerdere reaktie aangegeven krijgt de beheerder een vergoeding voor de werkzaamheden die hij verricht. Ik mag er vanuit gaan dat de tarieven welke de beheerder met de VvE is overeengekomen gebaseerd zijn op zijn werkzaamheden waaronder dus het boekhoudkundig verwerken van betalingen en het bewaken van eventuele betalingsachterstanden.
Ook de beheerder kan dus geen extra kosten hiervoor in rekening brengen.

Tenslotte begrijp ik ook de link niet tussen het zelfstandig besturen van een VvE en het verplicht gebruik van automatische incasso. Volgens mij kan je ook prima zelfstandig de administratie van de VvE doen als alle eigenaren zelfstandig de bedragen overmaken !


Rancune is een giftig kwaad
Carla

Carla

op June 20, 2015

Beste Henk,

Sorry voor mijn wat late reactie. Deze site biedt helaas geen inzage in de jongste reacties, vandaar. Voor alle duidelijkheid.....je vergist je in mijn professie. Maar als medebestuurder van een VvE heeft het wel mijn speciale belangstelling en aandacht.

Met de reactie van Rob, ben ik het eens. Vervolgens kan en mag je gerust iets vinden van een uitspraak, in het onderhavige geval, van de Hoge Raad, je zal het er toch mee moeten doen.

Laten we met elkaar maar blij zijn dat er duidelijke wetgeving is voor VvE'en in Nederland. Zowel voor alle leden als hun gekozen bestuurders en (eventuele) beheerders. Een ieder, binnen dit kader, zal zich er aan moeten houden. Hoe dan ook!  Ben je het niet eens met een regel en/of een besluit, en je komt er onderling niet uit in redelijkheid en billijkheid, dán staat de weg naar de rechter open. Maar besef dan wel welke grond je hebt om iets aan te willen gaan vechten.  Misschien is het zelfs juist wel de 'juridische haarkloverij', zoals jij dat noemt, dat ons, ( jou, mij e.a.) beschermt tegen de gevolgen van ' onterecht ' opgelegde verplichtingen.

Tot slot....je wenst een dergelijke maatregel op te laten nemen in het Modelreglement. Welnu, voor de lopende Modelreglementen zal je dus naar de notaris moeten voor een wijziging c.q. aanvulling in de splitsingsakte. Nu er een uitspraak ligt van de Hoge Raad, in een dergelijke kwestie,  zal dit niet tot uitvoering kunnen komen. Net zo min kan het worden opgenomen in toekomstige Modelreglementen.

Met vriendelijke groet,

Carla

 

Henk Dijkstra

Henk Dijkstra

op June 20, 2015

Carla zei:

Beste Henk,

Sorry voor mijn wat late reactie. Deze site biedt helaas geen inzage in de jongste reacties, vandaar. Voor alle duidelijkheid.....je vergist je in mijn professie. Maar als medebestuurder van een VvE heeft het wel mijn speciale belangstelling en aandacht.

Met de reactie van Rob, ben ik het eens. Vervolgens kan en mag je gerust iets vinden van een uitspraak, in het onderhavige geval, van de Hoge Raad, je zal het er toch mee moeten doen.

Laten we met elkaar maar blij zijn dat er duidelijke wetgeving is voor VvE'en in Nederland. Zowel voor alle leden als hun gekozen bestuurders en (eventuele) beheerders. Een ieder, binnen dit kader, zal zich er aan moeten houden. Hoe dan ook!  Ben je het niet eens met een regel en/of een besluit, en je komt er onderling niet uit in redelijkheid en billijkheid, dán staat de weg naar de rechter open. Maar besef dan wel welke grond je hebt om iets aan te willen gaan vechten.  Misschien is het zelfs juist wel de 'juridische haarkloverij', zoals jij dat noemt, dat ons, ( jou, mij e.a.) beschermt tegen de gevolgen van ' onterecht ' opgelegde verplichtingen.

Tot slot....je wenst een dergelijke maatregel op te laten nemen in het Modelreglement. Welnu, voor de lopende Modelreglementen zal je dus naar de notaris moeten voor een wijziging c.q. aanvulling in de splitsingsakte. Nu er een uitspraak ligt van de Hoge Raad, in een dergelijke kwestie,  zal dit niet tot uitvoering kunnen komen. Net zo min kan het worden opgenomen in toekomstige Modelreglementen.

Met vriendelijke groet,

Carla

 



Beste Carla,

Bedankt voor je reactie.

Maar de bedoeling van dit onderdeel van dit forum is  toch dat we kijken naar wat er verandert zou kunnen/moeten worden. Niet dat we blijven hangen in wat er is. De eigenaar die dit heeft aangevochten is een uitzondering. De meerderheid is akkoord met de incassomachtiging. In mijn beleving wordt er aan de rechten van die eigenaar niet getornd. Meegaan met je tijd!       

 

Carla

Carla

op June 20, 2015

* Herstel. Waar in de uitwisseling alhier wordt gesproken over Hoge Raad, is dat onjuist.

Mevrouw in kwestie is na de uitspraak van de Kantonrechter in hoger beroep gegaan bij het Hof. ( Gerechtshof ). De geplaatste link verwijst daarnaar.

Er is daarna geen sprake geweest van, in cassatie gaan bij de Hoge Raad.

Rob

Rob

op June 20, 2015

Beste Henk, als je bedoelt dat de eigenaar die het besluit heeft aangevochten een uitzondering is omdat ze daadwerkelijk de moeite heeft gedaan er een zaak van te maken ben ik het met je eens.
Waaruit blijkt volgens jou dat de meederheid akkoord gaat met incassomachtiging ? ik onderschrijf die stelling niet !
In mijn beleving wordt er juist WEL aan de rechten van een eigenaar getornd wanneer je niet meer zelf mag bepalen op welke wijze je de betalingen wilt voldoen !

Tenslotte vindt ik de tekst "Misschien is het zelfs juist wel de 'juridische haarkloverij', zoals jij dat noemt, dat ons, ( jou, mij e.a.) beschermt tegen de gevolgen van ' onterecht ' opgelegde verplichtingen." wel heel mooi gezegd van Carla en erg toepasselijk !


Rancune is een giftig kwaad
Henk Dijkstra

Henk Dijkstra

op June 22, 2015

Rob zei:

Beste Henk, als je bedoelt dat de eigenaar die het besluit heeft aangevochten een uitzondering is omdat ze daadwerkelijk de moeite heeft gedaan er een zaak van te maken ben ik het met je eens.
Waaruit blijkt volgens jou dat de meederheid akkoord gaat met incassomachtiging ? ik onderschrijf die stelling niet !
In mijn beleving wordt er juist WEL aan de rechten van een eigenaar getornd wanneer je niet meer zelf mag bepalen op welke wijze je de betalingen wilt voldoen !

Tenslotte vindt ik de tekst "Misschien is het zelfs juist wel de 'juridische haarkloverij', zoals jij dat noemt, dat ons, ( jou, mij e.a.) beschermt tegen de gevolgen van ' onterecht ' opgelegde verplichtingen." wel heel mooi gezegd van Carla en erg toepasselijk !



Beste Rob,

Ik bedoel dat wij in onze VvE unaniem tot automatische incasso bebben "kunnen" besluiten. Komt er daarna een nieuwe eigenaar die het hier niet mee eens is kan hij/zij dit nu succesvol aanvechten.

Ik doe de administratie van de VvE mij helpt het als alles gelijktijdig en éénduidig kan worden geadministreerd. Houdt  de admnistratie overzichteijk. Verder gaat het mij erom dat je voor alle VvE's een nieuwe maatregelen kunt bedenken.Daar gaat het in dit forum toch om. Niet hoe het is maar hoe het kan worden. Vriendelijke groet.