Vervanging schoonmaakdienst

Paul

Paul

op June 10, 2020

Lid 1 staat inderdaad in dat langlopende kontrakten door de ALV aangegaan kunnen worden, lid 2 staat echter in, en dit is een aanvulling op lid 1. volgens mij en hier staat in dat het beheer hier niet onder valt, zo bezien heb je dus gelijk Rob, neemt echter niet weg dat wat Bob aanhaalt dat je dus een kortlopend kontrakt aan mag gaan MITS dit de kosten bepaald door de vergadering niet te boven gaat en hiermee bedoel ik het bedrag waarvoor het bestuur gerechtigd is....

 

 

 

 

Bob

Bob

op June 10, 2020

Quote

verplichtingen die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken

Unquote

Automatische verlenging houdt géén verplichting in. Een dergelijke overeenkomst kan eenvoudig worden beëindigd. Overeenkomst wordt aangegaan voor (maximaal) één jaar en kan (automatisch) worden voortgezet. Geen meerjaarlijkse overeenkomst dus en geen meerjaarlijkse verplichtingen.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Rob

Rob

op June 10, 2020

Een eenjarige overeenkomst is naar mijn idee een overeenkomst die inderdaad maximaal 1 jaar duurt en daarna automatisch eindigt.
De VvE zou dan een actieve handeling moeten doen om een nieuwe overeenkomst voor een jaar aan te gaan.
De overeenkomsten die ik eigenlijk alleen maar tegenkom zijn overeenkomsten (vaak ook nog eens voorzien van een opzegtermijn) die, indien er vanuit de VvE geen aktie wordt ondernomen wordt, automatisch weer een jaar verlengt worden.
Naar mijn mening is er dan sprake van een overeenkomst waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen voortvloeien die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken.


Rancune is een giftig kwaad
Bob

Bob

op June 10, 2020

Tsja, dan zie jij andere overeenkomsten dan ik. Niet erg, maar het leidt wel af van de vraag/discussie.

Zoals reeds aangegeven:

MR1992 artikel 39 handelt niet over waar het voorrecht te besluiten ligt, maar over waartoe wel of niet kan worden besloten. Artikel 39 handelt over een specifiek soort van besluiten, te weten de besluiten "waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken voortvloeien".

Artikel 39 leert slechts dat besluiten waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken voortvloeien expliciet moeten worden genoemd in het reglement, tenzij het gaat om besluiten "die betrekking hebben op het administratief beheer of op het technisch beheer en onderhoud."

Het gaat er in artikel 39 met nadruk om waarover wordt beslist, niet door wie.

Wie waarover besluit is al definitief geregeld in het daaraan voorafgaande artikel 38. De vergadering beslist/besluit, behalve over ..........

Dat hoeft niet nog een keer te worden herhaald in artikel 39. Dat artikel richt zich op een speciaal/specifiek soort besluiten als hierboven door mij beschreven.

 


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Rob

Rob

op June 10, 2020

Wat is dan de betekenis/het nut van de zinsnede "kan slechts door de vergadering" uit lid 1 van artikel 39 ?


Rancune is een giftig kwaad
Bob

Bob

op June 10, 2020

Tot het aangaan van overeenkomsten waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken voortvloeien, kan slechts door de vergadering worden besloten, voor zover de mogelijkheid hiertoe uit het reglement blijkt.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Rob

Rob

op June 10, 2020

Tot zover liggen we op zich nog redelijk op 1 lijn ;)
In die zin lees ik dan echter dat het uitdrukkelijk de vergadering is die slechts kan besluiten....  voor zover .....

Daarna lees ik lid 2 zo dat het bepaalde in lid 1 (de beperking 'slechts kan besluiten....  voor zover .....' ) niet van toepassing is en de vergadering dus ten alle tijden meerjarige overeenkomsten aan kan gaan indien de overeenkomsten betrekking hebben op administratief beheer en technisch beheer en onderhoud.

 

 

 


Rancune is een giftig kwaad
Bob

Bob

op June 10, 2020

Zoals reeds aangegeven:

MR1992 artikel 39 handelt niet over waar het voorrecht te besluiten ligt, maar over waartoe wel of niet kan worden besloten. Artikel 39 handelt over een specifiek soort van besluiten, te weten de besluiten "waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen  die zich over  een  langere  periode dan een jaar uitstrekken voortvloeien".

Artikel 39 leert slechts dat besluiten waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken voortvloeien expliciet moeten worden genoemd in het reglement, tenzij het gaat om besluiten "die betrekking hebben op het administratief beheer of op het technisch beheer en onderhoud."

Het gaat er in artikel 39 met nadruk om waarover wordt beslist, niet door wie.

Wie waarover besluit is al definitief geregeld in het daaraan voorafgaande artikel 38. De vergadering beslist/besluit, behalve over ..........

Dat hoeft niet nog een keer te worden herhaald in artikel 39. Dat artikel richt zich op een speciaal/specifiek soort besluiten als hierboven door mij beschreven.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op June 10, 2020

"overeenkomsten waaruit regelmatig terugkerende verplichtingen die zich over een langere periode dan een jaar uitstrekken"

Deze besluiten zijn niet voorbehouden aan het bestuur,en de beslissing komt niet toe aan het bestuur. Het bestuur is bevoegd conform artikel 38 lid 2.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Rob

Rob

op June 10, 2020

Helemaal eens, .... en als die overeenkomsten betrekking hebben op administratief beheer en technisch beheer en onderhoud?

Of met andere woorden, mag een bestuur zelfstandig een 10 jarig dakonderhouds contract afsluiten?
Is het antwoord nee, dan bedoelen we waarschijnlijk in feite hetzelfde en is het antwoord ja, dan blijven we het vermoedelijk oneens ;)

 


Rancune is een giftig kwaad