volmacht openbaar maken

kluijfhout

kluijfhout

op December 29, 2015

Een lid van onze VvE wil dat de ingeleverde volmachten van de Algemene Leden Vergadering openbaar worden gemaakt.
Is dit toegestaan (in het kader van de privacy)?

Ik kan voorstellen als je al lid een volmacht aan een andere lid geeft, dan anderen niet hoeven te weten dat jij een volmacht aan iemand anders geeft.

Paul

Paul

op December 30, 2015

Dat moet zelfs, een ieder moet weten hoeveel geldige stemmen er uit gebracht worden...

hij of zij kan dit dan zelf vaststellen...

Bob

Bob

op December 30, 2015

Goedemorgen Kluijfhout,

Met openbaar maken neem ik even aan dat je bedoelt dat ieder lid (automatisch) afschrift krijgt van alle volmachten. Het is nergens geregeld dat de volmachten openbaar moeten worden gemaakt. Ik ben het dan ook niet met Paul eens dat het zelfs moet. Ook is het niet zo dat ieder lid zelfstandig moet kunnen vaststellen hoeveel geldige stemmen er kunnen worden uitgebracht, daar hebben we immers de voorzitter van de vergadering (dan wel de technische voorzitter) voor. Die controleert de volmachten en doet de presentielijst tekenen, en daarmee is het quorum bekend (dat in beginsel bij aanvang vergadering bekend wordt gesteld).

Het is natuurlijk wel zo dat (ook achteraf) de stukken van de VvE in principe voor alle leden ter inzage zijn. Ieder lid van de VvE kan inzage eisen in de stukken, en zeker ook van de stukken die als bewijs onder de getekende presentielijst liggen. Het is verder zo dat de meeste VvE's (zo niet alle) een getekende volmacht eisen. Er is echter wettelijk niet geregeld dat een volmacht altijd en per vergadering schriftelijk moet zijn gegeven (maar dat zeg ik slechts voor de volledigheid).

Kort gesteld, de volmachten moeten niet openbaar worden gemaakt, maar ze zijn wel voor alle leden van de VvE in te zien (en dat is echt wat anders dan openbaar).

MVG, Bob  


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op December 31, 2015

een volmacht is per definitie schriftelijk, een andere is niet rechtsgeldig, openbaar making, in de vergadering, als iemand daar om vraagt is verplicht, iedereen mag inzage hebben daarin...

 

 

Bob

Bob

op December 31, 2015

Paul zei:

een volmacht is per definitie schriftelijk, een andere is niet rechtsgeldig, openbaar making, in de vergadering, als iemand daar om vraagt is verplicht, iedereen mag inzage hebben daarin...

 

 



Kortheidshalve mag ik verwijzen naar het recente boek van de hand van mr. Rijssenbeek, De model-splitsingsreglementen toegelicht; 8. Vormvereisten en geldigheid van de volmacht op bladzijden 239 en 240.

 


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op December 31, 2015

Hi Kluijfhout,

Toch nog een nieuwsgierige vraag.

Je schreef "Een lid van onze VvE wil dat de ingeleverde volmachten van de Algemene Leden Vergadering openbaar worden gemaakt."

Heeft dit lid ook aangegeven wat het nut en de noodzaak van het openbaar maken zou zijn? Wat wil dit lid hiermee bereiken (anders dan veel onnodige papierverspilling om slechts principiële redenen)? 

MVG, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Carla

Carla

op December 31, 2015

Precies dát vroeg ik mij ook af. Wat is de motivatie van degene die openbaarheid eist.

Overigens inzage in ....... hoeft niet te betekenen dat er sprake is van papierverspilling enz. Inzage ja, overhandigen nee!

Florentine

Florentine

op January 12, 2016

Als er iedere keer gerede twijfel bestaat over het aantal aanwezige stemmen en er gerommeld wordt met de volmachten heb ik als eigenaar toch het volste recht hier inzage in te vragen en te krijgen?

Florentine

Florentine

op January 12, 2016

Was even iets vergeten. Ik ben vollediig op de hoogte van het inzagerecht. Maar recht hebben en recht krijgen.....

Ook wij krijgen hier geen inzage in met als argument de wet op de privacy!

Toevallig ook hier een SKW gecertificeerde beheerder!  Als je bedenkt dat er nog niet zoveel SKW gecertificeerde beheerders zijn, zijn er over dat kleine aantal toch veel klachten/ opmerkingen.

Florentine

Florentine

op January 13, 2016

Hoi Billy,

Zoals aangegeven krijg ik geen inzicht in de presentielijsten en volmachten om redenen van privacy. Punt!

De ervaringen van Beatrix in het onderwerp "wel of geen beheerder met een SKW certificaat?" zijn voor mij zo herkenbaar.

Bij "lastige" vragen van mijn kant wordt mijn inzage steeds meer beperkt. Ook wij werken met Twinq en mijn inzage wordt gewoon deels geblokkeerd. Ik weet van te voren al als ik ergens een vraag over stel, de inzage daarvan wordt beperkt en/of aangepast, zelfs verwijderd! De beheerder maakt gewoon misbruik van het gebrek aan kennis van de leden. En het bestuur werkt daar gewoon aan mee of ze begrijpen het ook niet. Het is toch vreemd dat leden die gekozen worden en benoemd tot bestuurslid zich gaan gedragen als een stel machtswellustelingen zonder enige kennis van zaken. En het is nog vreemder dat de leden dit pikken.