VvE na samenvoegen appartementen

MarcoA

MarcoA

op June 18, 2019

Een vraag voor de experts, hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.

Ik heb pas een woning gekocht, welke bestaat uit een aantal samengevoegde appartementen (2 appartementen en 2 garages). Voor dit pand is nooit een VvE opgericht, voornamelijk omdat deze 4 delen al meer dan 10 jaar geleden samengevoegd zijn.

Nu zou je denken dat er geen VvE meer nodig is, omdat alle appartementsrechten in handen van één eigenaar zijn.

Maar: toen het pand in 1985 gebouwd werd, is er een splitsingsakte opgemaakt die niet alleen dit pand betreft maar ook een vijftal soortgelijke panden, verspreid over dezelfde wijk. Ook deze panden zijn of waren ieder weer opgesplitst in appartementen en garages. Deze panden zijn op geen enkele wijze fysiek aan elkaar verbonden, ze staan zelfs niet eens in het zelfde huizenblok. 

Formeel gezien is er dus een splitsingsakte voor meerdere appartementen, en daarmee is er in de nieuwe wetgeving dus een verplichting tot VvE. Praktisch gezien is er geen enkel toevoegende waarde voor de VvE.

Kan ik, in ieder geval voor mijn pand, dat op geen enkele wijze verbonden is aan de andere panden, en dat volledig in mijn eigendom is, onder deze VvE-verplichting uit komen?

Paul

Paul

op June 19, 2019

Kort gezegd, NEE, totdat de VvE opgeheven is zul je aan alle verplichtingen jegens de VvE vast zitten...

Betekent dus dat alle onderhoud via de VvE loopt zover dat geregeld is in de splitsingsakte en modelreglement...

 

Splitsing kan wel opgeheven worden trouwens en voor zover ik weet moeten dan wel alle eigenaaren en de hypotheekverstrekkers toestemming hiervoor verlenen...

 

Er zal dus een vergadering uitgeschreven moeten worden met dit punt op de agenda, als iedereen instemt zul je naar de notaris moeten om dit allemaal te regelen, hou er rekening mee dat dit niet al te goedkoop zal zijn, de notaris moet iedere hypotheekverstrekker aanschrijven of zij eens zijn met het vergaderingsbesluit, zijn ze dit zal de notaris de splitsingsakte intrekken en vervolgens zul je je uit moeten schrijven bij de KvK...

 

Pols eens wat de andere eigenaren er van vinden voor je een vergadering uitschroijft en deel ze mee dat als men voor is men dan wel op de vergadering verschijnt...

 

Er was trouwens van begin af een verplichting tot VvE en niet pas onder de nieuwe wetgeving immers, hij was van begin af opgericht...

MarcoA

MarcoA

op June 19, 2019

Tja... Dat is het punt.

 

De genoemde VVE is dus nooit ingeschreven bij de KvK, er zijn geen verplichtingen ten aanzien van de VvE en van gezamenlijk onderhoud is geen sprake, omdat de panden geen connectie hebben. Dit is ook niet geregeld in de splitsingsakte, laat staan dat er een reglement is.

 

Maar een hoop papierwerk dus... 

 

 

Paul

Paul

op June 20, 2019

Officieel is er een VvE en deze staat ingeschreven via de notaris, wil je er af zul je dit ook via deze weg moeten doen, ga eerst eens praten met de andere eigenaren en zie waartoe je komt, doe je dit niet moet je ook aan alle regelgeving gaan voldoen zoqals een gezamenlijke kas, alv opstellen, MJOP opstellen enz enz...

Wat je kunt proberen is om alle eigenaren te laten tekenen onder een formulier om de VvE op te heffen, hiermee naar de notaris en vragen of deze de akte uitschrijft!!!

 

Je kunt altijd eens bezien hoe de notaris hier op reageert en of ie andere handvaten aanreikt hoe te handelen volgens hem...

Let op, stel dit formulier wel zodanig op dat er geen twijfel over de bedoeling ontstaat...