Wel of geen gekwalificeerde meerderheid nodig?

Thea

Thea

op December 10, 2015

Wij gaan binnenkort in zee met een ander schoonmaakbedrijf voor ons appartementencomplex. In een binnenkort te houden ledenvergadering worden 3 offertes voorgelegd en het bedrag wat hiermee gemoeid is ligt rond de € 9.000,-- per jaar.
De vraag is, of voor het besluit een gekwalificeerde meerderheid nodig is zoals beschreven in artikel 52 lid 5 (MR 2006), namelijk:

Besluiten door de vergadering tot:
a. het doen van buiten het in artikel 9 eerste lid sub a en b bedoelde onderhoud vallende uitgaven;
b. het doen van uitgaven ten laste van het reservefonds;
c.  het aangaan van verplichtingen met een financieel belang die een totaal door de vergadering vast te stellen bedrag te boven gaan;
kunnen slechts worden genomen met een meerderheid van tenminste twee/derde van het aantal stemmen, uitgebracht in een vergadering waarin een aantal eigenaars tegenwoordig of vertegenwoordigd is, dat tenminste twee/derde van het totaal aantal stemmen kan uitbrengen. De laatste zinsnede van artikel 50 eerste lid is van overeenkomstige toepassing.
In een vergadering, waarin minder dan twee/derde van het hiervoor bedoelde maximum aantal stemmen kan worden uitgebracht, kan geen geldig besluit worden genomen.

Bij ons is het bedrag onder c. vastgesteld op € 5.000,--.

De een zegt van wel, want het valt onder lid c, namelijk een financieel belang dat groter is dan € 5.000,--. Een tweede zegt van niet, want je hoeft niet naar het jaarbedrag te kijken (contract kan opgezegd worden met een termijn van drie maanden. De derde zegt dat het onder onderhoud valt en daarom een gewone meerderheid in de ALV voldoende is.

Wie van de drie heeft het bij het rechte eind?

Alvast dank voor het meedenken.


Met vriendelijke groet, Thea
Paul

Paul

op December 11, 2015

Naar mijn idee is dit inderdaad normaal onderhoud aan het gebouw en is de helft+1 voldoende om dit voorstel aan te nemen...

 

Het zou anders zijn als er iets op het pad komt welk niet begroot is, bijvoorbeeld aanschaf van zonnepanelen, dit staat dan niet in de begroting en hiervoor is wel een 2/3 meerderheid benodigd...

Guush

Guush

op December 17, 2015

Als dit de eerste keer is ga je een contract aan boven de gestelde €5000 en zou r na mijn mening 2/3 gekwalificeerd nodig zijn. Als je dit onder explotatie zet is dit gewoon normaal jaarlijks terugkerend bedrag dat mogelijk dit niet vereist. Als dit in eerder besluit staat. Dit om als bestuur wat flexibele werking tevhdbben. Wat ik wel mis is als je geen 2/3 mandaat haalt of je in de 2e vergadering te beleggen in X tijd dit dan ook nodig is. Deze vergadering is dan wel apart en niet die zelfde avond. Zodat alle eigenaren weer kunnen aanschuiven en mogelijk alleen dit punt op de agenda staat. 

 

Rob

Rob

op December 17, 2015

Hoi Thea, uit een ander topic heb ik begrepen dat in jouw VvE MR2006 van toepassing is.
In MR2006 artikel 52 lid 2 is vastgelegd dat de beslissing over het onderhoud van de gemeenschappelijke -gedeelten en zaken bij het bestuur berust.
Naar mijn idee is aan de regels voldaan wanneer het bestuur conform datzelfde artikel de kosten heeft opgenomen in de begroting en deze begroting door de vergadering is vastgesteld.
Aangezien het vaststellen van de begroting kan met een gewone meerderheid van stemmen denk ik dat dat hierbij voldoende is.


Rancune is een giftig kwaad