Welke (technishe) documenten moet een VVE krijgen

Kees32

Kees32

op October 23, 2019

Wij zijn een  VVE van een nieuw complex met 18 appartementen. Weet iemand welke documenten en technische documenten een VVE moet krijgen van de bouwer? 

Ik denk zelf aan bedieningshandleidingen, garantie bewijzen, installatietekeningen van het algemenegedeelte. Wat is nodig en wat kun je eisen. 

Groet, Kees

Paul

Paul

op October 24, 2019

ja die wil je hebben maar vergeet ook de bouwtekening niet, riool tekeningen en de rest van de techniek..

kv66

kv66

op October 24, 2019

Ik zou bijna zeggen, alles wat je krijgt is nog te weinig. Je kan niet genoeg hebben aan documentatie van een bouwwerk. Ik heb weleens gezocht of er regels zijn in deze, maar niet gevonden.

Wij hebben best veel van de bouwer gekregen, maar na 12 jaar bleek het eigenlijk toch te weinig. Na die 12 jaar kregen we nl. van de gemeente een aanschrijving dat onze breedplaatconstructie moest worden beoordeeld naar aanleiding van het instorten van de parkeergarage in Eindhoven.

Daarvoor had de constructeur natuurlijk documenten nodig. Alles gegeven wat wij hadden. Dat was niet genoeg. Hij was eigenlijk op zoek naar de wapeningstekeningen/berekeningen.

Toen bij de gemeente bij BOuw en WOning TOezicht (oude term, ik weet het) de documenten opgevraagd. Ook daar waren die documenten niet in het archief.  

Het architectenbureau was inmiddels failliet, de projectontwikkelaar was verhuisd en had tijdens die verhuizing zijn archief opgeschoond. De bouwer had na 10 jaar  zijn archief opgeschoond. Het bureau die de berekeningen had gedaan, wilde alleen tegen vooraf betaling van  €500 een poging doen om te kijken of er nog iets was, zonder garantie dat ze wat zouden vinden.

Daar sta je dan in het overgereguleerde NL met legen handen. Uiteindelijk heeft de constructeur met wat hij heeft gekregen van ons en BoWoTo geconcludeerd dat onze breedplaatconstructie in orde was en is BoWoTo daarmee akkoord gegaan, maar lekker voelt het allemaal niet.

Dus ik zou zeker met de bouwer/projectontwikkelaar/constructeur/architectenbureau in gesprek gaan om ook die documenten te krijgen die dieper in de organisatie zitten en niet zo snel op tafel komen. Ook een bezoekje aan het gemeentehuis om te zien wat die hebben is aan te bevelen.  

Zoals gezegd eisen kan je denk ik niet veel, maar misschien zijn er op dit forum mensen die wel weten wat er te eisen valt.

Maar in het algemeen is er best te praten met de bouwer/projectontwikkelaar/constructeur/architectenbureau. Dus ik zou, met de kennis/ervaring van nu, alles vragen wat er aan documentatie is geproduceerd met bovenstaande casus als voorbeeld van het waarom .

Dat is waarschijnlijk in de wereld van de woningbouw een onvoorstelbare vraag; dat is men niet gewend.  Vroeger zou dat ook veel geld hebben gekost aan kopieerzaken. Tegenwoordig is alles elektronisch/digitaal; niettemin kost het geld om aan de vraag te voldoen. Maar met stroop vang je natuurlijk meer vliegen dan met azijn.