wijzigen AvS, omdat privé cv ketels door VvE worden omgezet naar gemeenschappelijke ketels?????

Bennyboy

Bennyboy

op November 26, 2019

Bij ons is van toepassing modelreglement 1992. Vanaf dat jaar zijn de cv gasketels in eigendom van de bewoners(24 appartementen) en is als zodanig omschreven in de artikelen 9b,9i,9ii en 9iii. Nu heeft de VvE het voornemen om de gemeenschappelijke bestaande rookgasafvoerkanalen niet geschikt te maken voor HR ketels en aangezien er geen VR ketels meer geleverd worden is er naar alternatief gezocht. De oplossing wordt gezocht in het laten plaatsen op rekening en in eigendom van de VvE van electrische CV ketels, welke dan gefinancierd zouden moeten worden d.m.v. een duurzame lening van de gemeente. De gemeente stelt ook nog een kleine subsidie per bewoner beschikbaar. Ook volgens de AvS art. 39 lid 1 en 2 zouden er geen leningen mogen worden verstrekt, maar ook dit zou dan gewijzigd moeten/kunnen worden. De electrische CV ketels worden niet in combi met zonnepanelen geplaatst, wat het gevolg heeft dat de bewoners hogere(ca. 2,5x) gebruikskosten krijgen wat door de meesten wel akkoord wordt bevonden. Het alternatief van Stadsverwarming werd afgewezen. Wat zijn nu de haken en ogen om e.e.a. tot uitvoering te laten brengen?
Bijvoorbeeld: Kan een meerderheid zomaar besluiten om de AvS te laten wijzigen om privé ketels om te zetten naar Gemeenschappelijk? Kan dan de VvE besluiten om de individuele gasinstallaties te laten verwijderen? Ook als er eigenaren zijn, die over een zelf aangeschafte redelijk nieuwe VR ketel beschikken? De huidige gasafvoerkanalen zijn nog geschikt voor VR Gasketels en er zijn individuele overeenkomsten met gasleveranciers.
Graag Uw meedenken, bedankt alvast.

Bob

Bob

op November 26, 2019

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2017/02/02/handreiking-en-infoblad-gemeenschappelijke-rookgasafvoeren

"Ook volgens de AvS art. 39 lid 1 en 2 zouden er geen leningen mogen worden verstrekt, maar ook dit zou dan gewijzigd moeten/kunnen worden."

Achterhaald met Wet Verbetering Functioneren VvE's. VvE's kunnen gewoon lenen, tenzij dat expliciet in AvS wordt verboden.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op November 27, 2019

er zal in ieder geval een gekwalificeerde meerderheid in moeten stemmen en misschien wel 100% van de leden, daar zou een jurist zijn licht eens over moeten laten schijnen...

 

Voor een uitgave die niet opgenomen is in reservefonds moet ook een gekwalificeerde meerderheid zijn, dat wil zeggen, 2/3 van de leden moeten aanwezig zijn op de ALV en daarvan moeten 2/3 voor zijn...

 

leden moeten allemaal gecompenseerd worden door de VvE voor hun NU reeds aanwezige ketel, over het algemeen wordt aangenomen dat een ketel 15 jaar meegaat, dat betekent dus dat een ieder die een jongere ketel heeft voor ieder jaar die deze nog mee zou kunnen vergoed wordt vanuit de kas VvE...

 

Wat ik me afvraag is of en hoe de ALV de leden kan verplichten af te zien van hun nu bestaande recht (eigen ketel) en dan verplichten om een andere ketel te nemen, ik vraag me echt af of dat wel kan, vandaar mijn advies schakel een jurist in...

 

Kan het niet, deze verplichting dus, dan is het wel zo dat een ieder een "eigen" afvoerkanaal moet hebben en deze dus zelf moet betalen cq onderhouden volgens juridische adviseur welk wij hebben geconsulteerd in deze...

 

Deze zal dan ook op eigen kost aangelegd moeten worden, het is trouwens NIET zo dat VR-ketels niet meer mogen, juist voor gestapelde bouw mag dit nog wel...

 

Het is trouwens NIET waar dat deze niet meer verkrijgbaar zijn, dat is absoluut wel zo, o.a. Feenstra maar ook Warmteservice levert deze ketels nog...

 

In bestaande bouw is het zo dat de netbeheerder een leveringsplicht heeft (wettelijk), VvE kan dus niet besluiten om iedereen van het gas af te halen, daar is een ieder vrij in...

 

Willen jullie toch met zijn allen van het gas af kijk dan ook eens naar een ionisatieketel, deze zijn duurder maar leveren ook betere prestatie's dan een simpele electrische ketel...

 

Al met al geen gemakkelijke weg waar in ieder geval een gekwalificeerde meerderheid voor moet zijn en het afsluiten van het gas gaat een ieder zelf over, VR-ketels zijn nog steeds op de markt en ik vermoed zelfs dat 100% van de leden nodig is om dit voor elkaar te krijgen...

Paul

Paul

op November 27, 2019

nog vergeten, check of de afvoeren en aanvoeren inderdaad gemeenschappelijk zijn of dat een ieder een eigen kanaal heeft, dit kun je zien door op het dak te kijken in de afvoerkasten, zit hier 1 grote buis in niet zijnde de afvoer van lucht dan is het 1 buis voor allen zitten hier echter meerdere buizen dan heeft ieder zijn eigen rookgasafvoer zeer waarschijnlijk al en kun je deze aan laten passen (indien nodig) misschien zelfs wel heel eenvoudig door er een kous in te laten plaatsen...

Er zijn goedkopere alternatieven, laat je niet gek maken met de energietransitie, gas is nog altijd de goedkoopste maar voor nu ook schoonste energiebron, zeker zolang men nog electra via kolen opwekt!!!

https://kiekebosassen.nl/projecten/renovatie-rookgasafvoer-systemen/

Bennyboy

Bennyboy

op November 27, 2019

Bedankt voor de reacties.
Er is sprake van één gemeenschappelijk gasafvoerkanaal en die zijn ca. 27 jaar oud zonder onderhoud. Ondanks dat het er nog goed uitziet werd geadviseerd om deze te laten vervangen. Het gaat om drie gebouwen , 10,8 en 6 appartementen. Ieder gebouw met eigen afvoerkanalen. Geschikt maken voor HR ketels is ruim 30k, vandaar de andere oplossing om over te gaan op electrische CV ketels.
De 30k wordt dan gebruikt voor zonnepanelen ten nutte van de algemene ruimtes en liften. De electrische CV ketels zijn zonder zonnepanelen, dus is het een kostbaar gebruiksverhaal. Voor mijn persoon ca. 1.000,= per jaar meer als met gas VR-ketel, welke pas 6 jaar oud is. Dus wat mij betreft, als "iedereen" zonodig een electrische ketel wil, laat mij dan lekker op gas tot mijn ketel de geest geeft en installeer dan maar een electrische CV ketel op kosten van de VvE, net als bij ieder ander.
Maar nu bij akte wijziging, zal e.e.a. binnen nu en 1 jaar aangepast moeten worden, incl. het weghalen van de individuele gasmeters. De vraag blijft dus nog steeds staan: Kan er voor privé zaken, welke ook als zodanig worden vermeld in de Akte, een wijziging worden doorgevoerd waardoor je als het ware wordt onteigent en op hogere kosten wordt gejaagd?

Paul

Paul

op November 28, 2019

je hebt het nu over de splitsingsakte?

 

daar ga ik maar even vanuit, als je deze wil wijzigen dan moeten er 80% van de stemmen voor zijn, is dit niet het geval kan deze niet eens veranderd worden, bovendien, moet elke hypotheekverstrekker aangeschreven worden en ook deze moet toestemming geven, als er ook maar 1 weigert gaat het hele verhaal niet door...

 

Kosten van zo een wijziging kunnen dan ook zomaar 200 tot 300 Euro per eigenaar bedragen, met andere woorden, dit kan zomaar niet EN het is een proces van lange adem EN het gaat de VvE veel geld kosten waar nu nog geen potje voor is er zal dus ook gestemd moeten worden over deze uitgaven waar je dus een gekwalificeerde meerderheid voor moet hebben van 2/3 aanwezige stemmen welke dan voor 2/3 voor moeten stemmen...

Kanaal kan gereviseerd worden op de manier zoals hierboven al aangegeven, dit zal geen 30K kosten en dan kan een ieder gewoon op zijn eigen ketel blijven stoken of zelfs weer een eigen ketel aanschaffen...

 

 

Bennyboy

Bennyboy

op November 28, 2019

Schijnt dat de 80% van alle stemmen wel gehaald gaat worden( het gros weet niet waar het over gaat) en het aanpassen cq onderhoud uitvoeren aan de roogasafvoerkanalen is een gepasseerd station.
Maar gaat die 80% ook op voor privé eigendommen???
De "goegemeente" gaat toch niet over, hoe ik mijn appartement wil verwarmen, zolang ik maar voldoe aan de gegeven omstandigheden en volgens de huidige AvS handel???

Paul

Paul

op November 28, 2019

80% v.d. stemmen gaat niet over 80% van de eigenaren!!!

Alle stemmen moeten geteld worden, als het bij jullie zo is dat de een 20 stemmen heeft en de ander bijv. 25 moeten deze allemaal geteld worden...

 

En ja, als de ALV besluit om de rookgaskanalen niet meer te onderhouden en via de akte van splitsings word geregeld dat de VvE ketels gaat aanschaffen voor de verwarming dan mag dat...

Daarom is het ook van belang dat je alternatieven aandraagt, dat je laat zien dat de kosten veel hoger zijn dan men denkt, dat er nog wel degelijk VR-ketels zijn te verkrijgen, dat ook de kosten voor een verandering van de akte niet mals zijn en dat er voor minder dan bestuur voorlegt kanalen gerenoveerd/aangepast kunnen worden...

 

Kortom, je zult zelf OOK met een degelijk verhaal moeten komen, niet alleen de verwarmingskosten stijgen met 100 euro p/j als ik het zo lees maar ook de bij komende kosten zijn niet mals...

 

als men echt iets wil doen aan de energie transitie stel dan voor om te beginnen met extra isolatie maatregelen zoals het plaatsen van driedubbel glas, het aanpakken van dak en gevels qua isolatie, spreid de kosten hiervoor en bekijk de subsidie mogelijkheden, zo is er nu een mogelijkheid als je 2 dingen uit laat voeren dat je subsidie krijgt...

 

met andere woorden, begin met een algemeen plan om de gebouwen te verduurzamen vanuit de schil en niet vanuit het stoken, na de schil kun je het stoken aanpakken...

 

hiervoor zouden jullie bijvoorbeeld de 1000 euro extra stookkosten p/jaar aan kunnen wenden!!!

 

Ik vraag me wel af of je dan zelf een rookkanaal aan mag gaan leggen door eventueel bestaande kanaal heen, daar zou je je eens in moeten verdiepen via advocaat of juridisch adviseur...

 

 

 

 

Bennyboy

Bennyboy

op November 28, 2019

Bedankt voor Uw uitgebreid antwoord.
Alle stations zijn al gepasseerd en Het Bestuur gevolgd door de grote groep onwetenden blijft daardoor dus volharden.
Gaat al meer dan 10 jaar zo, helaas het is niet anders.
Had gehoopt op een juridische dwaling. 

Paul

Paul

op November 28, 2019

aks ak deze stations zijn gepasseerd vraag dan aan de VvE, via het bestuur, welke vergoeding er staat tegenover de bestaande ketels???

Daar moet een vergoeding tegenover staan, mijn insteek zou zijn voor elk jaar 1/15de deel, reken dus met een levensduur van 15 jaar daar gaat de branche ook vanuit...

 

daar heb je overigens ook gewoon recht op...

 

als bestuur van niets wilw eten dan vraag om een extra ALV, wil men dit niet kun je deze afdwingen via handtekeningen...