Wijziging splitsingsakte 1966 om VVE officieel op te richten

VVE66

VVE66

op October 6, 2018

Onze stokoude splitsingsakte dateert uit de tijd dat er nog geen modelreglementen waren, de breukdelen 'met de natte vinger' werden vastgesteld en er kennelijk nog niet automatisch een VVE ontstond op het moment van splitsing. Nu we een bestuurswisseling hebben, blijkt dat onze VVE daardoor niet goed is geregistreerd bij de KvK, namelijk als een gewone vereniging, en dat we daarom bij de bank de rekeninghouder niet kunnen wijzigen. We moeten nu dus dmv wijziging splitsingsakte een officiële VVE oprichten, met vermelding van het reglement dat we gebruiken. Maar we krijgen steeds verschillende informatie over wat er precies gewijzigd moet worden (ook bij de Helpdesk van VVE Belang), en ik heb de indruk dat de notarissen die we hebben geraadpleegd ook niet precies begrijpen wat er moet gebeuren. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of die een notaris kent, liefst in Amsterdam, die wel precies weet van de hoed en de rand?

Mijn belangrijkste vragen:

- kunnen we de breukdelen uit die oude akte handhaven, ook al staat er geen grondslag en zijn ze niet gebaseerd op oppervlakte?

- moet de bank toestemming geven voor deze wijziging?

- welke VVE-besluiten zijn er precies voor nodig?

- zijn we verplicht het nieuwste modelreglement aan te houden?

 

Paul

Paul

op October 6, 2018

vraag een uittreksel op bij het kadaster, die weten prcs hoe jullie geregristreerd zijn, ga daarmee naar de kvk om je goed in te laten schrijven, daar zit het probleem denk ik. https://www.kadaster.nl/-/afschrift-uit-de-registers-kopie-akte-

als je een splitsingsakte hebt, oprichtingsakte, heb je een opgerichte vve, ook al is deze summier, de splitswingsakte, oprichtingsakte zul je aan moeten houden ivm de verdeling van de delen, ook MR 1973 is in jullie geval van toepassing, eerst MR dus.

 

je moet dus niet de spltisingsakte wijzigen maar de inschrijving bij de KVK, bestel de inschrijving bij kadaster (splitisingsakte) ga naar de KVK, wijzig de inschrijving, neem de akte mee, en ga dna naar de bank...

breukdelen kun je niet zo maar wijzigen, hoe deze tot stand gekomen zijn maakt niet uit je moet de akte volgen.

de hypotheekgever moet ALTIJD om toestemming gevraagd worden om deze te wijzigen en denk er om bij een kleine vve loopt dit aardig in de papieren.

je zult binnen een vve moeten besluiten welke verdeling je aan wilt gaan houden met btrekking tot de verdeling, je zult moeten besluiten wat de bijdrage gaat worden, je zult moeten besluiten welk MR van kracht gaat worden, als je slim bent neem je de nieuwste, daar zijn al veel rechterlijke uitspraken in verwerkt.

 

besluiten jullie om de splitsingsakte te vernieuwen dan wel deze te veranderen denk er dan om dat dit ALLEEN DAN KAN ALS MINIMAAL 80% VAN DE HUIDIGE STEMMEN VOOR ZIJN, in een kleine vve betekent dit vrijwel altijd ALLE eigenaars...

 

 

VVE66

VVE66

op October 6, 2018

Paul zei:

vraag een uittreksel op bij het kadaster, die weten prcs hoe jullie geregristreerd zijn, ga daarmee naar de kvk om je goed in te laten schrijven, daar zit het probleem denk ik. https://www.kadaster.nl/-/afschrift-uit-de-registers-kopie-akte-

als je een splitsingsakte hebt, oprichtingsakte, heb je een opgerichte vve, ook al is deze summier, de splitswingsakte, oprichtingsakte zul je aan moeten houden ivm de verdeling van de delen, ook MR 1973 is in jullie geval van toepassing, eerst MR dus.

 

je moet dus niet de spltisingsakte wijzigen maar de inschrijving bij de KVK, bestel de inschrijving bij kadaster (splitisingsakte) ga naar de KVK, wijzig de inschrijving, neem de akte mee, en ga dna naar de bank...

breukdelen kun je niet zo maar wijzigen, hoe deze tot stand gekomen zijn maakt niet uit je moet de akte volgen.

de hypotheekgever moet ALTIJD om toestemming gevraagd worden om deze te wijzigen en denk er om bij een kleine vve loopt dit aardig in de papieren.

je zult binnen een vve moeten besluiten welke verdeling je aan wilt gaan houden met btrekking tot de verdeling, je zult moeten besluiten wat de bijdrage gaat worden, je zult moeten besluiten welk MR van kracht gaat worden, als je slim bent neem je de nieuwste, daar zijn al veel rechterlijke uitspraken in verwerkt.

 

besluiten jullie om de splitsingsakte te vernieuwen dan wel deze te veranderen denk er dan om dat dit ALLEEN DAN KAN ALS MINIMAAL 80% VAN DE HUIDIGE STEMMEN VOOR ZIJN, in een kleine vve betekent dit vrijwel altijd ALLE eigenaars...

 

 



Dank je wel voor je reactie. De akte had ik al bij het kadaster opgevraagd, en de KvK heeft die akte ook allang in bezit. Maar het zit hem erin dat in die tijd (1966) er nog niet automatisch sprake was van een VVE als er gesplitst werd. Die regel geldt pas sinds... ik denk het eerste modelreglement. Wat ontbreekt in de akte zijn de expliciete woorden 'Vereniging van Eigenaren', ook staat er wel in dat er een administrateur wordt aangesteld. Dat is althans wat de KvK mij vertelt. Waarom ze ons daar bij inschrijving niet op wezen is me overigens een raadsel.

En de notaris begon dus tot mijn verbazing te vertellen dat bij wijziging splitsing ook de breukdelen op de schop moeten. Ik ben blij dat jij weer bevestigt dat dat niet kan, want dat willen we ook helemaal niet. Maar ik begrijp dus niet dat een notaris niet weet hoe dit precies aangepakt moet worden (en we hadden al een andere geprobeerd die ons eigenlijk maar meteen afraadde met hen in zee te gaan). Hoe kom ik nu toch terecht bij een notaris die me echt goed kan helpen?

Bob

Bob

op October 6, 2018
Hi VvE66, Splitsingen van vóór 1 december 1972 kennen geen VvE. Oprichting was daarvóór niet verplicht, noch ontstond de VvE automatisch. Waar Paul schrijft dat MR1973 voor jou van kracht is geef ik even aan dat dat NIET waar is. Paul gaat hier ernstig de fout in. De bank moet als beperkt gerechtigde bik wijziging van de AvS om toestemming worden gevraagd. By the way, ookhier gaat Paul de fout in, de bankis hypotheekNEMER. Waarom zou je de AvS wijzigen? Voor jouw splitsing is een VvE NIET verplicht. De gezamenlijke eigenaars kunnen het beheer conform de AvS zo der VvE aan. Citaat uit de informatie bij de KvK: Quote Wat moet ik doen als de akte van splitsing van mijn appartement is gepasseerd voor 1 december 1972? Appartementsgebouwen die voor 1 december 1972 zijn ontstaan, waren toen volgens de wet niet verplicht om een vereniging van eigenaars op te richten. Als er toen of daarna geen vereniging is opgericht, dan zijn de rechten en plichten van de gezamenlijke eigenaren opgenomen in de splitsingsakte. Als u een splitsingsakte hebt van voor 1 december 1972 én er in deze akte en in eventuele aanvullingen op deze akte geen vereniging van eigenaars wordt vermeld, dan bent u niet verplicht om een vereniging in te schrijven. Er kan wel sprake zijn van een zogenaamde vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid. Deze kunt u wel op vrijwillige basis inschrijven in het Handelsregister. Neem daarvoor  contact op met de KvK. Unquote Met vriendelijke groet, Bob
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op October 6, 2018

VVE66 zei:

Dank je wel voor je reactie. De akte had ik al bij het kadaster opgevraagd, en de KvK heeft die akte ook allang in bezit. Maar het zit hem erin dat in die tijd (1966) er nog niet automatisch sprake was van een VVE als er gesplitst werd. Die regel geldt pas sinds... ik denk het eerste modelreglement. Wat ontbreekt in de akte zijn de expliciete woorden 'Vereniging van Eigenaren', ook staat er wel in dat er een administrateur wordt aangesteld. Dat is althans wat de KvK mij vertelt. Waarom ze ons daar bij inschrijving niet op wezen is me overigens een raadsel.

En de notaris begon dus tot mijn verbazing te vertellen dat bij wijziging splitsing ook de breukdelen op de schop moeten. Ik ben blij dat jij weer bevestigt dat dat niet kan, want dat willen we ook helemaal niet. Maar ik begrijp dus niet dat een notaris niet weet hoe dit precies aangepakt moet worden (en we hadden al een andere geprobeerd die ons eigenlijk maar meteen afraadde met hen in zee te gaan). Hoe kom ik nu toch terecht bij een notaris die me echt goed kan helpen?



Hi VvE66, Op het punt van de breukelen is iedereen de mist in! ALS je de AvS wél zou aanpassen kun je veranderen wat je maar wilt, óók de breukdelen. Maar je mag de breukdelen ook gelijk houden aan de huidige. Ik zie géén reden om de AvS aan te passen, dus mijn wedervraag is waarom wil je de AvS wijzigen? Een VvE is in jouw geval namelijk helemaal niet verplicht. Laat wat mij betreft de "deskundigen" even links liggen en overleg even met de KvK n.a.v. mijn vorige post en citaat. Met vriendelijke groet, Bob
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
VVE66

VVE66

op October 6, 2018

Ook weer heel interessant, wat jij schrijft, Bob, Dank. Maar het bevestigt wel wat ik al meldde: iedereen zegt iets anders, dus ik weet het zo langzamerhand niet meer. Natuurlijk willen we het liefst de VVE laten zoals hij is, maar we moeten bij de bank de rekeninghouder wijzigen, en dat weigert de bank, omdat de registratie bij de KvK niet klopt. Ze willen niet eens de rekeninghouder iemand laten machtigen. En de KvK zegt  dat we die registratie, dus niet meer als een gewone vereniging maar als een echte VVE, alleen kunnen laten wijzigen door naar de notaris te gaan en een formele VVE te worden die aan de huidige eisen voldoet, en de notaris zegt dat daarvoor de splitsingakte gewijzigd moet worden. Kortom: wij wíllen het niet: men zegt dat het niet anders kan!

 

VVE66

VVE66

op October 6, 2018

O, en met de KvK heb ik al urenlang aan de telefoon gehangen. Ook daar steeds verschillende antwoorden, maar uiteindelijk komen ze niet verder dan: we kunnen de bevoegdheid niet wijzigen (die staat op algeheel ipv beperkt), dus we kunnen niets doen.

Bob

Bob

op October 6, 2018
Frustratie dezerzijds volledig begrepen. Hoeveel appartementsrechten en eigenaars telt de splitsing?
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
VVE66

VVE66

op October 6, 2018

Ha, begrip! Dat scheelt al een beetje :-)

Het is een kleine VVE: 3 appartementen, waarvan het bovenste 2 eigenaren heeft.

Ik begin toch vooral te denken dat de KvK steken heeft laten vallen: want hoe kan het dat we met 'algehele bevoegdheid' geregistreerd staan als dat volgens hun eigen toelichting 'beperkt' had moeten zijn?

Bob

Bob

op October 6, 2018

VVE66 zei:

Ha, begrip! Dat scheelt al een beetje :-)

Het is een kleine VVE: 3 appartementen, waarvan het bovenste 2 eigenaren heeft.

Ik begin toch vooral te denken dat de KvK steken heeft laten vallen: want hoe kan het dat we met 'algehele bevoegdheid' geregistreerd staan als dat volgens hun eigen toelichting 'beperkt' had moeten zijn?



Mooi, kleine VvE, vermoedde ik al. Oprichten VvE is niet verplicht. Drie eigenaars (waarvan één met gedeelde eigendom) moeten samen en conform de AvS het beheer en onderhoud kunnen uitvoeten. Alles bij het oude laten. Ik lees dat er al een rekeninghouder is, en dat de bank de tenaamstelling niet wil wijzigen. Mijn advies: open een nieuwe bankrekening (desnoods bij andere bank) op naam van de gezamenlijke eigenaars en laat de op de huidige rekening aanwezige som door de oude beschikkingsbevoegde overmaken naar de nieuwe rekening. Voorts niet bellen nasr KvK, maar zo nodig langsgaan. Jullie staan kennelijk als vereniging al ingeschreven met volledige bevoegdheid. Niets aan veranderen, slechts nasm handelingsbevoegde laten wijzigen. Ben het eens met jouw analyse betreffende de KvK, je had kennelijk niet de slimste aan de lijn. Met vriendelijke groet, Bob
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!