Zakelijke Energiecontract of particuliere energiecontract

Blok 58

Blok 58

op October 1, 2015

Ik zit sinds kort in het bestuur van onze VVE (kleine VVE met 8 woondelen). Ik ben als penningmeester belast met het op orde stellen van de begroting. Nu wil ik weten wat de meest voordelige energieleverancier is voor onze gemeenschappelijk elektriciteitsverbruik. Momenteel hebben wij een zakelijke energiecontract bij Nuon. Deze wordt steeds met een jaar verlengd en we hebben al elk jaar moeten bijbetalen met uitzondering van 1 jaar.

Ik zit met enkele vragen:

1) moet een VVE een zakelijke energiecontract afsluiten of kan hij ook particuliere energie aankopen

2) ik heb gehoord dat een zakelijk energiecontract helemaal niet voordelig is (geen betere prijs, problemen bij het overstappen naar ander leveranciers met boete als gevolg, minder bescherming dan particulier, geen belastingsteruggave voor VVE 's die btw vrijgesteld zijn, etc..)

 

Wie kan er mij hierbij helpen

 

alvast bedankt

 

Patrick

Blok 58

Blok 58

op October 3, 2015

Billy zei:

Hoi Patrick,

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij moet een VvE per definitie een zakelijk energiecontract afsluiten.

Een zakelijk energiecontract is lang niet altijd voordelig, meestal alleen voor echte grootgebruikers. Daar is bij een VvE met slechts 8 appartementen amper sprake van. Een boete is alleen van toepassing als je voor het aflopen van het contract over wilt stappen, daar is met telkens éénjarige contracten dan geen sprake van.

Ik snap niet goed wat je bedoeld met belastingteruggave('s). Een VvE kan de betaalde BTW niet terugvragen.

Je zou wel kunnen laten onderzoeken of je de capaciteit van de aansluitingen kan verlagen, dit levert wel besparingen op.



Hoi Billy bedankt voor je reactie,

 

Het is dus inderdaad een beetje krom dat wij, kleinverbruikers, gebonden zijn aan contracten voor grootgebruikers. Eveneens geen btw kunnen terugvragen omdat wij btw vrijgesteld zijn. Daar is dus niets aan te doen.

Maat wat bedoel je met de capaciteit van de aansluitingen verlagen? Wat we wel al gedaan hebben is dat we het stroomverbruik van onze schuren/berging hebben overgeschakeld naar laagspanning. Dat gaf inderdaad een verlaging van onze energiefactuur.

 

groet

 

Patrick

 

 

 

Paul

Paul

op October 4, 2015

je zou op de energie rekening moeten kijken welke aansluiting je hebt, dit kan zijn 3x25Ampere maar kan ook zijn 3x80Ampere bijvoorbeeld.

 

is dit 3x 80Ampere moet je gaan kijken of deze wel benodigd is in jullie complex of wat je kunt doen om deze te verlagen, heb je een lift kun je deze eventueel energie zuiniger maken...

Paul

Paul

op October 5, 2015

Billy zei:

Hoi,

3x80 zit er vermoedelijk sowieso niet in, dat is wel heel veel :). Elke elektra-aansluiting heeft een meter die een bepaalde hoeveelheid Ampere (per uur?) door kan laten, dit verlagen (als het mogelijk is) levert al een vaste besparing op.



als je een lift hebt zit dit er zeker in...

Paul

Paul

op October 6, 2015

zoals gezegd, check je energierekening daar staat op wat erin zit...

Blok 58

Blok 58

op October 6, 2015

Hallo,

 

 

Ik heb even onze energierekening bekeken en er staat 3 X 35 ampere. Maar begrijp ik het dan goed dat je ook de lift op een lagere spanning kan laten werken? Nu hebben wij enkel de verlichting in de schuur op lagere spanning staan.

 

groetjes

 

Patrick

Paul

Paul

op October 7, 2015

nog lager zal wel niet gaan denk ik of je moet de lift laten aanpassen met een stappen motor en/of lage inductie...

UnitedConsumers

UnitedConsumers

op October 8, 2015

Beste Blok 58,

Als VVE ben je niet verplicht een zakelijk energiecontract af te sluiten. Je kunt voor de gezamelijke aansluiting dus ook gewoon een particulier energiecontract afsluiten.

Welk type contract het voordeligste is, is afhankelijk van de onderstaande zaken:

- Het jaarverbruik op de stroomaansluiting
- Leveringstarief per kWh
- Vaste leveringskosten (voorheen ook vastrecht genoemd)

Iedere energieleverancier kan zelf bepalen tegen welk tarief zij stroom leveren aan de klant. Daarnaast worden ook de vaste leveringskosten door de energieleverancier bepaald, waardoor deze kosten per energieleverancier verschillend zijn.
Heb je een hoog jaarverbruik, dan is een lager leveringstarief in combinatie met wat hogere vaste leveringskosten vaak het voordeligste. Bij een laag jaarverbruik heb je juist meestal meer voordeel wanneer de tarieven wat hoger liggen en de vaste leveringskosten juist laag zijn.

Jaarlijks worden er netbeheerkosten op je energienota in rekening gebracht door de leverancier. De netbeheerkosten zijn afhankelijk van je aansluitwaarde. Je geeft aan dat de aansluitwaarde op de gezamelijke stroomaansluiting 3 x 35 ampère is. De standaard aansluitwaarde is 3 x 25 ampère. Omdat destroomaansluiting een hogere aansluitwaarde heeft, betaal je jaarlijks meer netbeheerkosten dan iemand met een stroomaansluiting van 3 x 25 ampère.

Kijk voor meer informatie over netbeheerkosten eens op de volgende link: https://www.unitedconsumers.com/energie/energieprijzen/netwerkkosten.jsp

Om te bekijken of je de aansluitwaarde van de gezamelijke stroomaansluiting kunt laten verlagen, kun je contact opnemen met de netbeheerder in je regio.

SamYellow

SamYellow

op September 1, 2016

Blok 58 zei:

Ik zit sinds kort in het bestuur van onze VVE (kleine VVE met 8 woondelen). Ik ben als penningmeester belast met het op orde stellen van de begroting. Nu wil ik weten wat de meest voordelige energieleverancier is voor onze gemeenschappelijk elektriciteitsverbruik. Momenteel hebben wij een zakelijke energiecontract bij Nuon. Deze wordt steeds met een jaar verlengd en we hebben al elk jaar moeten bijbetalen met uitzondering van 1 jaar.

Ik zit met enkele vragen:

1) moet een VVE een zakelijke energiecontract afsluiten of kan hij ook particuliere energie aankopen

2) ik heb gehoord dat een zakelijk energiecontract helemaal niet voordelig is (geen betere prijs, problemen bij het overstappen naar ander leveranciers met boete als gevolg, minder bescherming dan particulier, geen belastingsteruggave voor VVE 's die btw vrijgesteld zijn, etc..)

 

Wie kan er mij hierbij helpen

 

alvast bedankt

 

Patrick



Als ik jou was zou ik eerst vergelijken welke leverancier het goedkoopste is. Bijvoorbeeld op www.bespaaropalles.com .