Zonnenpanelen

ceeskoevoets@gmail.com

ceeskoevoets@gmail.com

op January 5, 2018

Hoe gaat uw VVE om met de financiering van zonnenpanelen?

Plaatst u alleen zonnenpanelen tbv eigen gebruik VVE ( algemene verlichting en lift)?

Zijn er positieve berichten over andere oplossingen, zoals postcode roos, verhuur dak etc?

Zijn zonnenpanelen onderdeel van de MJOP?

Heeft uw VVE nu direct al voordeel in de jaarbegroting?

Is het verstandig de inverstering nu in 8 jaar af te schrijven en de leden van de VVE die nu investeren ( eigenaren onderhoudsreserve) pas over 8 jaar hun voordeel terug te geven?

 

 

Paul

Paul

op January 9, 2018

wij hebben gemeenschappelijke panelen, van de vve dus, dit hebben we betaald uit de pot, was uiteraard niet voor gespaard, de opbrengst, lagere stroomrekening, vloeit terug oftewel blijft IN de pot van de vve, op deze manier heb je een directe besparing en de pot word in een periode van 6 tot 8 jaar weer aangevuld...

 

wil men OOK prive zonnepanelen komen deze voor eigen rekening maar de opbrengst is dan ook voor jezelf, je zult dus moeten kijken hoeveel panelen er kunnen staan op het dak en of het beidde kan, kan dit niet dan is de beste oplossing om deze gezamenlijk te plaatsen...

 

postcoderoos raad ik af, de verdeling en het optuigen van een vereniging heeft heel wat voeten in de aarde terwijl de opbrengst dan uiteindelijk in geld minder is...

ceeskoevoets@gmail.com

ceeskoevoets@gmail.com

op January 11, 2018

Kan de redenering helemaal volgen.

Maar dit betekend dat er een investering met jouw geld gedaan wordt. Bv 12 % rendement.

Vertrek je binnen de 8 jaar heb je geen voordeel of nadeel.

De “ blijvende” krijgen dus na 8 jaar een werkelijk voordeel per jaar. In ons geval 6 % van de appartementsbijdrage. 

Als je de panelen die wel > 20 jaar meegaan. Bijvoorbeeld in 15 jaar afschrijft dan zou dat in ons geval 3 % rendement in de begroting vloeien. Dus dit jaar geen verhoging van de appartementsbijdrage.

PS. Bij ons is het nog ernstiger. Alle onkosten, verzekering, onderhoud, controle, eventueel buiten garantie vallende kosten vallen gewoon in de komende begroting. Dus direct wel enige extra kosten.

Paul

Paul

op January 12, 2018

er is toch wel voordeel, we hebben bijvoorbeeld geen verhoging gehad van de maandelijkse bijdrage voor 3 jaar nu, dit jaar zal die er overigens wel komen, de onkosten zoals verzekering enz zal betaald worden uit de pot maar zullen veel minder zijn dan de opbrengst is dus er is een +opbrengst uiteindelijk...

 

zonnepanelen is per definitie een middenlangetermijn investering, bovendien maakt het je woning meer waard wat weer wel perdirect ingaat, met andere woorden, het is goed om echt alle aspecten erbij te betrekken, financieel, bovendien draag je uiteindelijk bij als vve aan de vergroening van de energieopwekking!!!

Rob

Rob

op January 12, 2018

Ik ben van mening dat men zich te vaak blind staart op de mogelijke opbrengsten t.o.v. de financiering ervan.
Vaak wordt beloofd dat de financiering van de zonnepanelen geheel wordt goed gemaakt door de opbrengsten daarvan.
Iets wat overigens in de praktijk nog moet gaan blijken, wanneer er bijvoorbeeld vaak storingen optreden in de omvormers wordt de daadwerkelijke winst al weer snel kleiner ;)

Een ander "vreemd" argument is de "toegenomen" waarde van het appartement.
Dat is naar mijn idee alleen belangrijk voor de eigenaren die van plan zijn hun appartement te gaan verkopen.
Voor alle andere eigenaren zie ik niet wat nou precies de meerwaarde of voordeel is van een toegenomen appartementswaarde.


Rancune is een giftig kwaad
Paul

Paul

op January 13, 2018

hier hebben we een opbrengst in euro's van een 4000 euro waar de kosten 21000 euro waren, terugverdientijd is dus 5 jaar, net iets langer misschien, persoonlijk vind ik dat geen slechte opbrengst gezien de investering die dit vergde...

 

meerwaarde appartement zie je niet direct iets van, toch is dit leuk mocht je gaan verkopen, scheelt toch een 5000 euro, terwijl de investering lager is dan dit bedrag, bovendien, zo blijkt is de woning vaak sneller verkocht...

 

https://fritts.nl/zonnepanelen-zijn-een-win-win-voor-je-huis/

Rob

Rob

op January 14, 2018

Paul zei:

hier hebben we een opbrengst in euro's van een 4000 euro waar de kosten 21000 euro waren, terugverdientijd is dus 5 jaar, net iets langer misschien, persoonlijk vind ik dat geen slechte opbrengst gezien de investering die dit vergde...

 

meerwaarde appartement zie je niet direct iets van, toch is dit leuk mocht je gaan verkopen, scheelt toch een 5000 euro, terwijl de investering lager is dan dit bedrag, bovendien, zo blijkt is de woning vaak sneller verkocht...

 

https://fritts.nl/zonnepanelen-zijn-een-win-win-voor-je-huis/



Hoi Paul,
Voor de duidelijkheid, ik ben echt geen tegenstander van zonnepanelen maar ben niet zo van de mooiweerplaatjes met getallen.
Wat getallen met een mens kan doen blijkt naar mijn idee ook weer uit jouw laatste reactie.

Je schrijf "meerwaarde appartement zie je niet direct iets van, toch is dit leuk mocht je gaan verkopen, scheelt toch een 5000 euro, terwijl de investering lager is dan dit bedrag,
bovendien, zo blijkt is de woning vaak sneller verkocht..."

Maar staat dat ook in het door jou aangedragen artikel?
Ik lees daarin dat uit hun onderzoek hooguit naar voren komt dat maar liefst een derde van de consumenten DE  VOORKEUR geeft aan een woning met zonnepanelen.
Waarbij je natuurlijk ook nog kunt afvragen hoeveel consumenten meegedaan hebben aan het onderzoek, ook daar zie ik geen cijfers van.
Daarnaast staat in het artikel dat huizenkopers de prijs van een woning met zonnepanelen bijna €5500 hoger INSCHATTEN.
Als ik jouw reactie zo lees, neem je die €5500 aan als vaststaand feit voor de meerwaarde.
Lijkt mij persoonlijk onjuist !

Het enige waar ik de schrijver van het stuk totaal gelijk in geef is zijn opmerking dat de prijs die iemand voor een woning biedt van heel veel factoren afhankelijk is.

Daarnaast mag ik toch echt niet hopen dat een van de belangrijkste redenen waarom mensen overstappen op zonne-energie is "omdat hun huis meer waard wordt".
Lijkt mij toch echt het hele verkeerde uitgangspunt.
En nogmaals, alleen eigenaren die hun appartement willen verkopen hebben (mogelijk) belang bij een meerwaarde.
Het overgrote deel van de appartementseigenaren dus niet, of misschien wel... helemaal niet ;)


Rancune is een giftig kwaad
VVE Bataviahaven

VVE Bataviahaven

op June 24, 2018

Onze VVE heeft in 2014 op het platte dak 96 zonnepanelen geplaatst.  Nu reeds terugverdiend.  Zal niet voor iedere VVE zo kunnen, maar bij ons was dit een goede optie.   Wellicht brengt dit anderen op een idee ...

Algemeen artikel in de krant:  https://www.flevopost.nl/nieuws/lelystad/399015/duurzame-investering-in-bataviahaven-blijkt-succesvol.html

Meer detail en concrete cijfers:  https://batavia-haven.org/index.php/10-eigenaars/87-onze-zonnepanelen-in-de-flevopost?highlight=WyJ6b25uZXBhbmVsZW4iXQ==