zonnepanelen of niet

VvE Bastion

VvE Bastion

op August 18, 2019

Ons gebouw bestaat uit 3 woonlagen met lift en op de begane grond een parkeergarage met roldeur. Er zijn 7 koop- en 12 huurwoningen. De vraag is of het lonend is om zonnepanelen aan te schaffen voor de stroomvoorziening van de lift, roldeur, elektrische deuren en verlichting van de algemene ruimten. Het stroomverbruik is ongeveer 10.000kWh, wij betalen € 250 p/m aan de energieleverancier. De discussie is of wij dit terugverdienen of niet, omdat het grootste gedeelte van dit bedrag vaste kosten zijn. Mij lijkt het van wel, maar de meningen zijn verdeeld

Is er iemand die mij een voorbeeld kan geven van de kosten/baten?

Paul

Paul

op August 19, 2019

zonnepanelen is op zich een goede investering, als je 35 panelen neemt  met een opbrengst van 350 wpa is de opbrengst ongeveer 10.4125 kwh, dit is wel mede afhankelijk van de plaatsing van de panelen, deze berekening is gebaseerd op de ideale plaatsing, zuid dus en onder de ideale hellingshoek van 35 graden...

 

De prijs van een dergelijke installatie ligt rond de 20.000 Euro, aan stroom verbruiken jullie 135 E (ga ik uit van 3x50A) is 1620 E p/j

20.000:1620=12,3 jaar terugverdientijd.

Is echter de huidige aansluiting 3x35A is het verbruik 170E dan is de terugverdientijd minder dan 10 jaar...

 

wil je de panelen in een oost-west opstelling plaatsen zijn er 4 panelen meer nodig voor ongeveer dezelfde opbrengst maar heb je wel het grote voordeel dat er minder dakoppervlak nodig is omdat je ze met de ruggen tegen elkaar aan kan plaatsen.

 

je kunt ook eens kijken of de afzekering niet te zwaar is, als je nu 3x50A hebt in het gebouw en de lift trekt niet meer dan 3x7A bijvoorbeeld, de roldeuren en de rest van de verlichting trekt ook niet meer dan een 10A dan zou deze ook terug kunnen naar 3x35A met een trage zekering, zeker als je in de lift een fase modulator laat plaatsen...

zoals je ziet is het een en ander wel afhankelijk van welke gegevens bij jullie van toepassing zijn...

 

VvE Bastion

VvE Bastion

op August 19, 2019

Paul zei:

zonnepanelen is op zich een goede investering, als je 35 panelen neemt  met een opbrengst van 350 wpa is de opbrengst ongeveer 10.4125 kwh, dit is wel mede afhankelijk van de plaatsing van de panelen, deze berekening is gebaseerd op de ideale plaatsing, zuid dus en onder de ideale hellingshoek van 35 graden...

 

De prijs van een dergelijke installatie ligt rond de 20.000 Euro, aan stroom verbruiken jullie 135 E (ga ik uit van 3x50A) is 1620 E p/j

20.000:1620=12,3 jaar terugverdientijd.

Is echter de huidige aansluiting 3x35A is het verbruik 170E dan is de terugverdientijd minder dan 10 jaar...

 

wil je de panelen in een oost-west opstelling plaatsen zijn er 4 panelen meer nodig voor ongeveer dezelfde opbrengst maar heb je wel het grote voordeel dat er minder dakoppervlak nodig is omdat je ze met de ruggen tegen elkaar aan kan plaatsen.

 

je kunt ook eens kijken of de afzekering niet te zwaar is, als je nu 3x50A hebt in het gebouw en de lift trekt niet meer dan 3x7A bijvoorbeeld, de roldeuren en de rest van de verlichting trekt ook niet meer dan een 10A dan zou deze ook terug kunnen naar 3x35A met een trage zekering, zeker als je in de lift een fase modulator laat plaatsen...

zoals je ziet is het een en ander wel afhankelijk van welke gegevens bij jullie van toepassing zijn...

 



Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg.

Paul

Paul

op August 20, 2019

nog ff, btw kun je ook terug ontvangen, mocht de installatie 20.000,00 kosten scheelt al snel 20% dacht ik maar dat kun je het beste even bij een installateur navragen...

 

de spanning die jullie gebouw trekt kun je trouwens simpel na laten meten door een installateur, die hangt dan een meter om de binnenkomende kabel die dit dan registreerd, is een vrij simpele niet zo dure methode, weet niet of jullie al led verlichting hebben maar dit is ook een zinvolle investering, dat brengt de vraag naar beneden wat weer inhoud dat je minder panelen nodig bent om hieraan te voldoen...

De lange slag

De lange slag

op August 25, 2019

VvE Bastion zei:

Ons gebouw bestaat uit 3 woonlagen met lift en op de begane grond een parkeergarage met roldeur. Er zijn 7 koop- en 12 huurwoningen. De vraag is of het lonend is om zonnepanelen aan te schaffen voor de stroomvoorziening van de lift, roldeur, elektrische deuren en verlichting van de algemene ruimten. Het stroomverbruik is ongeveer 10.000kWh, wij betalen € 250 p/m aan de energieleverancier. De discussie is of wij dit terugverdienen of niet, omdat het grootste gedeelte van dit bedrag vaste kosten zijn. Mij lijkt het van wel, maar de meningen zijn verdeeld

Is er iemand die mij een voorbeeld kan geven van de kosten/baten?



Goedendag VvE "Het Bastion"

Misschien dat het zinvol voor u is hier is eens te komen buurten bij de zonnepanelen.   Laten we even proberen contact te leggen. De onze liggen nu 4 .5 jaar.  We weten er ook iets van hoe dat functioneert  me. Alles is vanaf het begin bijgehouden. Vraag is, hebben jullie reeds een slimme meter. Ik las iets over aansluiting bij Liander. Daar is ook info voor aanwezig.

 

 

 

 

 

De lange slag

De lange slag

op August 25, 2019

Paul zei:

nog ff, btw kun je ook terug ontvangen, mocht de installatie 20.000,00 kosten scheelt al snel 20% dacht ik maar dat kun je het beste even bij een installateur navragen...

 

de spanning die jullie gebouw trekt kun je trouwens simpel na laten meten door een installateur, die hangt dan een meter om de binnenkomende kabel die dit dan registreerd, is een vrij simpele niet zo dure methode, weet niet of jullie al led verlichting hebben maar dit is ook een zinvolle investering, dat brengt de vraag naar beneden wat weer inhoud dat je minder panelen nodig bent om hieraan te voldoen...



Voor een dergelijk meting is helemaal geen installateur nodig. Met een gratis programma als Enelogic heb je dat voor 100% zelf in beeld. Tenminste als je een slimme meter hebt laten installeren. Als het juist is, is die in het Bastion reeds geplaatst. We hebben hier een (maximaal) 15 kw installatie.(Zon) en met een vergelijkbaar verbruik als in het Bastion. Dat draaid op 3x25 Am. Keurig verdeeld over de 3 fases. We komen met levering in de piek niet boven 15 kw en in de verbruik piek  max 12 kw. De 3x 50Am is dan wel heel veel overdreven. Zonde voor het geld .Nog dit  Paul spreekt over 35 x 340wp panelen die zouden liefst 104125 kwh maken per jaar? Dat lijk mij ook niet haalbaar. Dat zou bijna 3000kw per paneel zijn. een schrijffoutje neem ik aan.

Paul

Paul

op August 26, 2019

35x340 wph=11900 wphx85%=10115 kwh :35=289KWH opbrengst per paneel...

 

geen schrijffoutje dus mijner zijde...

 

 

DikOz

DikOz

op August 27, 2019

De berekeningen met terugverdientijden zullen veranderen als de overheid de salderingsregeling afschaft of als de elektriciteitsprijzen flink dalen door 'van het gas af' campagnes. Overigens, onlangs ben ik er achter gekomen dat salderen bij ons alleen geldt voor het deel dat gelijk is aan het VvE gebruik (afname) bij de leverancier. Als je meer produceert, krijg je veel minder terug. Is dat overal zo?

Paul

Paul

op August 28, 2019

eens al is het de eerstvolgende 3 jaar nog niet het geval, salderingsregeling houd men voor nu nog in stand...

 

wij hebben dan ook de zogenaamde "slimme meter' geweigerd juist om deze reden, tegen de tijd dat het zover is zullen we weer verder zien...

DikOz

DikOz

op August 28, 2019

Paul schreef:
"eens al is het de eerstvolgende 3 jaar nog niet het geval, salderingsregeling houd men voor nu nog in stand... ....."

Ja en nee, de plannen zijn dat salderingsregeling nog 3 jaar bestaat. De regering zit/zat op de hei, daar ontstaan altijd ideeën, dan zijn plannen weinig waard.
Maar er zijn ook nog (ook weer) plannen volgend jaar de energie rekening te verlagen. Lagere prijs voor elektriciteit, dus langere terugverdientijd.

Eigenlijk zouden we gewoon moeten stoppen met zonnepanelen kopen tot er 25 jaar lang (levensduur panelen?) duidelijkheid is. Hoe snel zou de overheid dan duidelijkheid scheppen?