Energiebespaarlening

Het Nationaal Warmtefonds biedt verantwoorde en betaalbare financiering voor de verduurzaming van huizen en gebouwen van eigenaar-bewoners, Verenigingen van Eigenaars en scholen. Het Warmtefonds is opgericht in 2013 (toen als Nationaal Energiebespaarfonds) en voert zijn werkzaamheden uit in opdracht van de Rijksoverheid.

De VvE Energiebespaarlening

Als VvE kunt u aan de slag met de verduurzaming van het appartementencomplex met de VvE Energiebespaarlening. De VvE sluit een lening af zodat energiebesparende maatregelen kunnen worden uitgevoerd.

De voordelen

• U profiteert van een aantrekkelijke rente.
  • Er zijn geen verborgen kosten.
  • De VvE Energiebespaarlening is gebouwgebonden. Als een eigenaar zijn appartement verkoopt, gaat dat deel van de lening over op de volgende eigenaar. De rente en aflossing van de VvE Energiebespaarlening wordt onderdeel van de VvE bijdrage.
  • Alle bewoners wonen in een energiezuinig complex; een fijne plek om te wonen. Nu en in de toekomst.
  • De bewoners profiteren direct: het energieverbruik gaat omlaag en het wooncomfort voor de bewoners wordt verbeterd.

Maatregelen

• Maatwerk-energieadvies
  • ledverlichting
  • Isolatie van gevel en/of spouwmuur
  • HR++-glas (eventueel in combinatie met kozijnen)
  • Systeem voor lagetemperatuurafgifte
  • Isolatie van vloer en/of dak en/of deuren
  • Warmtepomp of warmteterugwininstallatie
  • Zonnepanelen of zonneboiler
  • Aansluiting op een warmtenet.

Energiebespaarlening ook voor kleine VvE’s

Sinds 1 december 2022 kunnen VvE’s tot acht appartementen ook duurzame stappen zetten. De VvE Energiebespaarlening is nu ook voor deze VvE’s beschikbaar.

Via de VvE Quickscan kunt u nagaan of uw VvE voor een VvE Energiebespaarlening in aanmerking komt.

Energiebespaarhypotheek

Het Warmtefonds heeft ook de Energiebespaarhypotheek ontwikkeld. Deze hypotheek is bestemd voor woningeigenaars met een beperkte leencapaciteit en voor eigenaars wier woning deel uitmaakt van een wijkaanpak van een gemeente of woningcorporatie.