Kleine VvE’s

Nederland telt ca. 125.000 VvE’s, in allerlei soorten en maten. Daarvan heeft 64% minder dan zes appartementen. Hiervan heeft de helft slechts twee appartementen. Voor kleine VvE’s gelden dezelfde regels als voor grote VvE’s. Zo moet elke VvE een bestuur hebben en met een meerderheid van stemmen besluiten nemen. Dat is lastig als de VvE uit slechts twee leden bestaat, en u het niet met elkaar eens kunt worden.

Kleine VvE’s konden tot voor kort lastig aan geld komen om hun appartementen te verduurzamen. Voorwaarde voor een VvE Energiebespaarlening was dat de VvE tenminste acht appartementsrechten telt. Maar sinds 2022 zijn er ook leningen voor kleinere VvE’s.
Voor de subsidieregelingen zoals de SEEH (subsidie energiebesparing eigen huis) gelden dit soort beperkingen natuurlijk niet. Ook kunnen individuele leden een Energiebespaarlening afsluiten.

Verschillende gemeenten ondersteunen kleine VvE’s met leningen en subsidies, zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Kijk op de website van uw gemeente of u hiervoor in aanmerking komt.

Ga verder naar: Informatiebijeenkomst