Leningen

Is uw reservefonds onvoldoende gevuld en wilt u de eigenaars ook niet vragen om een eenmalige bijdrage? Dan is het afsluiten van een lening waarschijnlijk de enige manier om de verbouwing te kunnen financieren. De Wet verbetering functioneren VvE’s, die van kracht is sinds 2018, geeft VvE’s de mogelijkheid om leningen aan te gaan zonder dat de leden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de aflossing ervan.

De overheid biedt verschillende leningen aan voor VvE’s:

1. VvE Energiebespaarlening

Met de VvE Energiebespaarlening van het Nationaal Warmtefonds kunnen VvE’s tegen een gunstige rente een lening afsluiten voor energiebesparende maatregelen.

De lening heeft een omvang van minimaal € 25.000,- en maximaal € 10.000.000,  (met een maximum van € 30.000, – per appartementsrecht. Voor de financiering van laadinfrastructuur geldt een minimum van € 10.000 per VvE. Een VvE mag meerdere leningen aanvragen maar tezamen nooit voor meer dan € 30.000,- per appartementsrecht. Uitzonderingen op het maximale leenbedrag zijn het Zeer Energiezuinig Pakket (maximaal € 50.000) en Nul-op-de-Meter / Zeer Energiezuinig Pakket + (maximaal € 65.000). De kredietcommissie en het bestuur van het Warmtefonds hebben de bevoegdheid om van dit maximum af te wijken.

Deze regeling is beschikbaar voor VvE’s met minimaal acht appartementen. Vanaf 2022 kunnen ook kleinere VvE’s een lening afsluiten. Kijk voor de voorwaarden op energiebespaarlening.nl/vve/ voor meer informatie.

2. Gemeentelijke en provinciale leningen

Gemeenten en provincies bieden ook vaak leningen aan tegen een gunstig tarief. Kijk voor meer informatie op svn.nl en vul de naam van uw gemeente in. Of ga naar de website van uw gemeente of provincie.

Bankaire lening

Er zijn uiteraard ook andere aanbieders van leningen, zoals banken. Daar betaalt u doorgaans hogere rentes. Het is dus verstandig om eerst bovenstaande mogelijkheden te onderzoeken.

Crowdfunding

Crowdfunding betekent dat u geld ophaalt bij het grote publiek. U schrijft een project uit waar beleggers op inschrijven. We zien ook steeds vaker dat VvE’s een crowdfunding uitschrijven. Zij zoeken bijvoorbeeld een lening om zonnepanelen op het dak te leggen. De leners krijgen hun geld met rente binnen een bepaalde periode terug. Bij crowdfunding kunnen VvE-leden ook geld uitlenen aan hun eigen VvE. Investeerders en projecten vinden elkaar op internetplatforms als Collin Crowdfund, Geldvoorelkaar, Duurzaaminvesteren en Greencrowd.

Ga verder naar: Businesscase