Onderzoeksteam

In Stap 3 gaan we alle details invullen die nodig zijn om een precies beeld te krijgen van het werk en de kosten. U gaat tot in detail bekijken wat er nodig is op technisch, financieel, sociaal en juridisch gebied. De kans is groot dat u hierbij externe hulp nodig hebt. Wees alert op eventuele subsidiemogelijkheden voor procesbegeleiding. Dit zorgt ook voor vertrouwen in het advies bij de eigenaars. Maar natuurlijk kunt u ook binnen de VvE zoeken naar geschikte mensen om het team te versterken.

Naast leden en bestuursleden van de VvE zijn er diverse mensen (m/v) van buiten nodig om het team compleet te maken. De belangrijkste rollen in het team op een rij:

• Procesbegeleider

Heeft ervaring met verduurzamingstrajecten van VvE’s. De procesbegeleider is verantwoordelijk voor de voortgang van het proces en is het eerste contactpunt van de VvE. Het is daarom belangrijk dat de begeleider het overzicht kan bewaren.

Is bij uitstek een enthousiaste verbinder. Hij/zij ontzorgt, ondersteunt en adviseert VvE’s in het verduurzamingstraject. De begeleider rapporteert regelmatig aan het projectteam over voortgang en kosten, en werkt toe naar het behalen van de door de VvE gedefinieerde doelen.

• Bouwkundig adviseur

Geeft onafhankelijk advies over de bouwkundige zaken, zoals het ontwerp en het verloop van de verbouwing. Hij/zij kan een bouwtechnisch keuringsrapport opstellen over de staat van het pand, met aandachtspunten voor de verbouwing.

• Energie-expert

Adviseert over de energiebesparingsplannen. Zorgt voor betrouwbare rapportages en geeft realistische adviezen, uitgaande van een haalbaar verduurzamingsscenario.

• Financieel expert

Geeft financieel advies en zorgt voor betrouwbare, realistische rapportages die uitgaan van haalbare en financierbare verduurzamingsscenario’s.

Zorgt ervoor dat de documenten die moeten worden opgeleverd, juridisch geborgd en betrouwbaar zijn en dat juridische zaken op de juiste wijze zijn verwerkt en meegewogen, waardoor onafhankelijk advies kan worden gegeven.

Voor alle rollen geldt de voorwaarde dat mensen goed en graag willen samenwerken. Ze zijn bereid om naar de expertise van anderen te luisteren, en ze willen zich voor langere tijd aan het project verbinden. Ze zijn betrokken bij het onderwerp duurzaamheid, en ze zijn klantgericht en onafhankelijk. Ze stellen de juiste vragen om tot een goed advies te komen. Daarbij kunnen ze sturing geven als het om hun eigen expertise gaat.

Ga verder naar: Projectadministratie