Voorzitter

Bij een VvE kan sprake zijn van twee voorzitters: de voorzitter van het VvE-bestuur (dat wordt benoemd door de leden) en de voorzitter van de ledenvergadering.

De bestuursvoorzitter kan natuurlijk ook de ledenvergadering voorzitten. Dat is niet altijd handig omdat hij/zij dan de voorstellen moet toelichten/verdedigen die het bestuur zelf gemaakt heeft.

Bestuursvoorzitter

De voorzitter van het bestuur organiseert de vergaderingen en denkt – en tekent – mee als er uitgaven worden gedaan uit het reservefonds. De leden kunnen de bestuurder(s) machtigen om spoedeisende maatregelen te nemen. Dat kan nodig zijn als er bijvoorbeeld een noodlift moet worden geplaatst. Of als er brand of een explosie is geweest.

Voorzitter van de vergadering

De voorzitter van de vergadering geeft leiding aan de vergadering. Hij/zij zorgt ervoor dat alle leden hun mening kunnen geven. Ook het tellen van de stemmen hoort tot de taken van de voorzitter van de vergadering. Deze wordt meestal gekozen door de leden van de VvE (soms niet; kijk in het splitsingsreglement).
Wordt er geen voorzitter van de vergadering benoemd? Dan mag de vergadering van eigenaars zelf bepalen hoe de leiding wordt genomen.

Heeft u hulp nodig bij het voorzitten van uw vergadering? Nodig dan een professional van VvE Belang uit. Deze dienstverlening kunt u vinden onder: Voorzitter van de Vergadering