Aanschaf/onderhoud buiten onderhoud om

elro

elro

op February 17, 2020

Onze VVE (8 appartementen) heeft te maken met het Modelreglement van 2006 en ik heb een vraag met betrekking tot "buiten het gewone onderhoud vallende uitgaven", bv de aanschaf van een vlaggenstok met vlag.
Voor deze besluiten geldt bij stemming een kwalitatieve meerderheid van 2/3.
Indien deze meerderheid behaald wordt:
a. kan een eigenaar als tegenstemmer weigeren mee te betalen?
b. hoe is dit als er in het HR is vermeld dat in deze gevallen een afwijkende kostenverdeling wordt toegepast? (aanvulling onder art 52.9)  bv. 1/8 i.p.v. het splitsingsbreukdeel.
c. valt het onderhoud van deze nieuwe zaak in de jaren erna onder het reguliere onderhoud met de gewone breukdeel kostenverdeling?



 

Paul

Paul

op February 18, 2020

Op zich mag dit beslist worden mits inderdaad met een 2/3 meerderheid zie art. 52 MR 2006, de kosten van het onderhoud kun je dan tegelijk regelen in deze vergadering en moet dan opgenomen worden in het huishoudelijk reglement, als deze afwijkt van de normale kostenverdeling, dat is nu eenmaal het gevolg van het wonen in een appartement die lid is van een VvE.

 

Onderhoud van deze zaak valt hier ook onder...

 

 

elro

elro

op February 19, 2020

Paul zei:

Op zich mag dit beslist worden mits inderdaad met een 2/3 meerderheid zie art. 52 MR 2006, de kosten van het onderhoud kun je dan tegelijk regelen in deze vergadering en moet dan opgenomen worden in het huishoudelijk reglement, als deze afwijkt van de normale kostenverdeling, dat is nu eenmaal het gevolg van het wonen in een appartement die lid is van een VvE.

 

Onderhoud van deze zaak valt hier ook onder...

 

 



Dank Paul! Je zit er niet ver naast...

Ik heb inmiddels ook telefonisch contact gehad met de Juridische helpdesk van VVE belang: 

Bij aanname met een 2/3 meerderheid (MR 2006) kan er geen afwijkende kostenverdeling worden toegepast en kan een tegenstemmende eigenaar niet weigeren mee te betalen. Het onderhoud tijdens latere jaren valt dan onder de gewone onderhouds uitgaven. 

 

Paul

Paul

op February 20, 2020

uit art. 52 lid 9.

 

Bij deze besluiten dient tevens te worden vastgesteld welke eigenaars in welke verhouding moeten bijdragen in de kosten. Deze verhouding kan afwijken van het bepaalde in artikel 8 tweede lid.
Een afwijkende kostenverdeling dient te worden opgenomen in het huishoudelijk reglement.

 

Hier staat zoveel als, de vergadering bepaalt wie er mee betalen (staat de nieuwe zaak ten dienste van alle eigenaren?) en in welke verhouding betalen ze mee (betaalt een ieder evenredig mee als bepaald in het splitsingsreglement?)

 

Hier mag dus van afgeweken worden MITS de vergadering dit zo vaststelt en MITS dit opgenomen word in het HR!!!

 

Ik denk dus dat je de verkeerde info gehad hebt in deze...

DikOz

DikOz

op March 16, 2020

elro schreef op February 17, 2020 [....] ik heb een vraag met betrekking tot "buiten het gewone onderhoud vallende uitgaven", bv de aanschaf van een vlaggenstok met vlag. [...]

Waarom schreef je buiten het gewone onderhoud? Dat artikel gaat volgens mij over buiten het onderhoud vallende uitgaven, of het nu gewoon (jaarlijks) onderhoud is of het niet jaarlijks onderhoud is (uit reservefonds of spoedeisend).

VvE Bastion

VvE Bastion

op March 30, 2020

elro zei:

Onze VVE (8 appartementen) heeft te maken met het Modelreglement van 2006 en ik heb een vraag met betrekking tot "buiten het gewone onderhoud vallende uitgaven", bv de aanschaf van een vlaggenstok met vlag.
Voor deze besluiten geldt bij stemming een kwalitatieve meerderheid van 2/3.
Indien deze meerderheid behaald wordt:
a. kan een eigenaar als tegenstemmer weigeren mee te betalen?
b. hoe is dit als er in het HR is vermeld dat in deze gevallen een afwijkende kostenverdeling wordt toegepast? (aanvulling onder art 52.9)  bv. 1/8 i.p.v. het splitsingsbreukdeel.
c. valt het onderhoud van deze nieuwe zaak in de jaren erna onder het reguliere onderhoud met de gewone breukdeel kostenverdeling?



 



Wij, als bestuur van onze VvE, hebben een mandaat gekregen van de ALV om voor uitgaven kleiner dan €3000 geen toestemming te hoeven vragen. Dit werkt heel plezierig en makkelijk. Temeer omdat wij heel veel zelf proberen te doen. Voor de aankoop van kleinere zaken hoeven wij niet te wachten tot een ALV en/of hoef je niet bij de leden langs voor toestemming.