Subsidies

Subsidies voor onderzoek, energiebesparing en opwekking

Er zijn verschillende subsidies voor het nemen van maatregelen om energie te
besparen of op te wekken:

• Subsidieregeling verduurzaming voor verenigingen van eigenaars (SVVE)

Als Vereniging van Eigenaars, woonvereniging of wooncoöperatie heeft u mogelijk plannen om uw gebouw te verduurzamen. Het nemen van energiebesparende maatregelen of het aanschaffen van een warmtepomp kan hierbij helpen. Om deze plannen te realiseren kunt u gebruik maken van de Subsidieregeling verduurzaming voor verenigingen van eigenaars (SVVE).

De SVVE bestaat uit drie onderdelen waarvoor u apart subsidie aan kunt vragen. Zo kunt u subsidie aanvragen voor een energieadvies om te weten welke maatregelen het beste resultaat en de meeste besparing geven. Ook kunt u subsidie aanvragen voor de uitvoering van energiebesparende isolatiemaatregelen of het verduurzamen van uw gebouw met een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet. Let op: vraag deze subsidie aan voordat u de maatregelen uitvoert.

Daarnaast is er ook subsidie beschikbaar voor het laten maken van een adviesrapport voor het aanleggen van één of meer oplaadpunten voor elektrische auto’s. Het is belangrijk om te weten dat deze subsidie alleen in 2023 kan worden aangevraagd.

De SVVE-subsidie is beschikbaar van 23 januari 2023 tot en met 31 december 2027. Maak gebruik van deze regeling en draag bij aan een duurzamere toekomst voor uw gebouw(en).

• Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH).

Met de SAH krijgt u subsidie voor bestaande woningen die binnen vijf jaar van het aardgas afgaan en die op een warmtenet zijn of worden aangesloten. De subsidie is beschikbaar voor aanpassingen in de woningen (inpandige woningkosten) en voor de aansluitkosten op het externe warmtenet.

• Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)

Met de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) kunt u subsidie krijgen om energie op te wekken met zonnepanelen, windenergie of waterkracht. Deze subsidie wordt uitgekeerd op basis van het aantal opgewekte kilowatturen aan elektriciteit. De SCE staat ook bekend onder de naam Postcoderoos.

• Nu al op zoek naar subsidiemogelijkheden

Hoewel het nog wel een tijdje gaat duren voordat u daadwerkelijk aan de slag gaat, is het goed om nu alvast te bekijken welke subsidiemogelijkheden er zijn. Op die manier krijgt u een beeld van de mogelijkheden om de verbouwing te betalen. Ook hier geldt weer dat regelingen, voorwaarden en bedragen soms veranderen. Kijk ook op www.energiesubsidiewijzer.nl en op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland www.rvo.nl voor de details en voorwaarden.

• eHerkenning

Voor het aanvragen van de meeste subsidies heeft u eHerkenning 2+ nodig. Dit is een digitale sleutel waarmee bedrijven en VvE’s veilig kunnen inloggen op websites van de overheid, vergelijkbaar met DigiD voor burgers. Het kan enkele weken duren om eHerkenning aan te vragen. Kijk voor meer informatie op www.eherkenning.nl.

Tip: Laat de beschikbaarheid van subsidies niet bepalen of u aan de slag gaat. Zie de subsidiemogelijkheden als extraatje en niet als randvoorwaarde. Controleer gedurende het verduurzamingstraject of de beoogde subsidies nog beschikbaar zijn.

Ga verder naar: Leningen