Wat is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voor VvE’s?

Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Die zorgt ervoor dat de privacy van de leden wordt beschermd. De AVG heeft grote gevolgen voor elke vereniging die persoonsgegevens registreert en bewerkt.

VvE-besturen houden persoonsgegevens bij. Daarbij kunt u denken aan simpele dingen als namen en adressen, maar ook aan kentekens (als u over een parkeergarage beschikt) en medische gegevens (scootmobiel!). Al die gegevens vallen onder de AVG.

Documentatieplicht

De AVG kent een zogenaamde documentatieplicht. Die verplicht u tot documentatie van alles wat uw VvE doet en gedaan heeft in het kader van de AVG. U geeft daarmee aan hoe u met persoonsgegevens omgaat – en waarom. Hebt u het ‘stappenplan AVG ‘gevolgd en afgerond met een AVG-verklaring vanuit het stappenplan? Dan voldoet u aan deze documentatieplicht. Als er niets verandert in de registratie van persoonsgegevens in het kader van de AVG, is een verlenging van de licentie in principe niet nodig. Dan volstaat een jaarlijkse update van de AVG-verklaring. Dat doet u door elk jaar het dossier door te nemen en schriftelijk vast te leggen dat alles nog up-to-date is. Daarvoor hebt u de licentie niet nodig.

Bent u van plan nieuwe systemen te introduceren? Camerabewaking of een intranet, bijvoorbeeld? Of wilt u uw administratie uitbesteden aan een beheerder? Dan verandert er ook iets in de registratie van persoonsgegevens. In dat geval is het handig uw licentie te verlengen.

Meer informatie:

Stichting AVG voor Verenigingen. De supportdesk is op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur bereikbaar op 0183-207803. Of kijk op https://www.avg-programma.nl/

Richtlijn

In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft VvE Belang in samenwerking met de Privacy Company een richtlijn opgesteld die de gevolgen van de AVG concreet maakt voor VvE’s. De richtlijn is opgesteld op basis van gegevens uit een uitgebreide enquête onder VvE’s. De richtlijn maakt duidelijk aan welke eisen de VvE moet voldoen in het kader van de AVG.