Hulp bij verduurzamen VvE-complexen – Modernisering regels dringend noodzakelijk

Veel appartementseigenaars willen hun complex wel verduurzamen, maar ze worden daarbij belemmerd door tal van problemen. Door veel te ingewikkelde regels, maar bijvoorbeeld ook doordat voor verduurzaming een gekwalificeerde meerderheid nodig is. Dat moet veranderen, vindt VvE Belang.

VvE-leden delen de verantwoordelijkheid en zeggenschap over het gebouw met alle andere eigenaars. De eigenaars moeten dus gezamenlijk beslissen over uitgaven voor onderhoud, maar ook voor verduurzaming.

Voor een normale uitgave, bijvoorbeeld bij dak onderhoud, is meestal een meerderheid nodig van 50 procent plus één stem. Voor een verduurzamingsbesluit moet ook meestal twee derde van de leden aanwezig zijn én moet twee derde het voorstel steunen. Dat is niet altijd even gemakkelijk, bijvoorbeeld als een grooteigenaar tegen stemt of leden niet willen meedoen.

Stroperig proces

En áls een VvE die vergrote meerderheid haalt, krijgt ze te maken met een enorme hoeveelheid formulieren en allerlei loketten.

VvE Belang pleit samen met de partners uit de Werkgroep Modernisering Appartementsrecht Nederland ervoor om het appartementsrecht te versoepelen, zodat er in de toekomst ook voor verduurzaming slechts een meerderheid van 50 procent plus 1 stem nodig is. Dan wordt besluitvorming eenvoudiger en kunnen de klimaatdoelen worden gehaald. Nadeel: meer dwang voor bewoners die grote uitgaven moeilijk kunnen betalen.

Betere voorwaarden

Daarom moeten subsidieregelingen goed beschikbaar komen, evenals goede leningvoorwaarden. Minder bureaucratie helpt ook. Dan kunnen ook VvE’s serieus werk maken van energiebesparing.