VvE-leden willen elektrisch rijden; wat nu?

De elektrische auto is niet meer weg te denken uit het straatbeeld én VvE. Er zijn anno 2022 ruim 400.000 elektrische personenauto’s (volledig elektrisch en plug-in hybride) in Nederland en dit aantal zal de komende jaren verder toenemen. Elektrische auto’s worden voor steeds meer mensen een goed alternatief, mede door de hoge brandstofprijzen. Waarschijnlijk zal de toename van elektrische auto’s dus nog versnellen. En als het aan de overheid ligt, zijn er in 2030 alleen nog uitstootvrije voertuigen te koop.

Dat is goed nieuws voor het klimaat en de luchtkwaliteit in met name steden en langs drukke wegen. Voor de VvE brengt deze ontwikkeling tal van vragen met zich mee. Steeds meer VvE’s krijgen te maken met leden die een elektrische auto rijden en die ook graag thuis willen opladen. Dat kan soms op straat bij een publiek toegankelijke laadpaal. Als de VvE over een eigen parkeergelegenheid beschikt, willen EV-rijders natuurlijk graag hun auto op dit private terrein opladen. Dan komen de vragen: waar moeten we rekening mee houden als het gaat om de organisatie van de laadinfrastructuur? Hoe zit het met de brandveiligheid? En met de verdeling van kosten? En moet de gezamenlijke stroomaansluiting worden verzwaard voor de laadpunten?
In dit kennisartikel leest u hoe u als VvE hier zelf mee aan de slag kunt gaan. Het stappenplan Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE vindt u op vveladen.nl. Hebt u behoefte aan ondersteuning door een onafhankelijke adviseur? Ook dat kan!

laadpaal

De wens voor een laadpaal binnen de VvE komt steeds vaker voor.

Úw VvE inrichten voor elektrisch rijden?

Het stappenplan bestaat uit drie fases: voorbereiding, uitwerking en realisatie.

Fase 1 Voorbereiding

Tip: voor u een leverancier gaat benaderen, is het verstandig om de leden te betrekken bij de plannen voor de laadinfrastructuur. Dat doet u door te inventariseren wat de laadbehoefte nu en in de toekomst is. Deze stap geeft niet alleen inzicht, maar creëert ook draagvlak. Tijdens de besluitvormingsfase hebt u daar profijt van. In de eerste fase maakt u ook een keuze tussen een collectief of individueel model voor het realiseren van laadinfrastructuur. Bij het individuele model ligt het zwaartepunt bij de individuele VvE-leden, die de ruimte krijgen om elk afzonderlijk een installateur te benaderen. Veel VvE’s kiezen echter voor een collectieve aanpak, waarbij de VvE collectief een aanbieder selecteert. Deze werkwijze biedt voordelen als het gaat om de kosten, de veiligheid en een optimaal gebruik van de bestaande netaansluiting.

Fase 2 Uitwerking

In deze fase stelt u een laadplan op, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering. In dit laadplan worden de wensen van de VvE ten aanzien van de laadinfrastructuur verder uitgewerkt. Zo komen zaken als techniek, plaatsing, brandveiligheid en kostenverdeling aan de orde. Ook beschrijft u in dit plan in hoeverre het systeem op termijn kan worden uitgebreid. Daarvoor hebt u de inventarisatie van de toekomstige laadbehoefte nodig.

Fase 3 Realisatie

Het laadplan biedt de basis voor een benadering van de mogelijke leveranciers van laadinfrastructuur. In deze uitvraag moet aandacht zijn voor een toekomstgerichte laadoplossing zodat er makkelijk laadpunten kunnen worden bijgeplaatst als de verwachte laadbehoefte uit de inventarisatie ook werkelijkheid wordt. Naast de hardware, open software en de installatie door een gekwalificeerde installateur is het ook belangrijk om een service- en onderhoudscontract mee te nemen.
Het stappenplan kunt u GRATIS downloaden via deze link.

Stappenplan laadoplossingen

Het stappenplan laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE, biedt u handige handvatten

De notificatieregeling

De overheid werkt aan een notificatieregeling voor het installeren van laadpunten in complexen met een VvE. Als die van kracht wordt, kunnen leden straks met alleen een kennisgeving zelf een laadpunt laten installeren. Ze hebben dan dus geen toestemming meer nodig van de ledenvergadering. De regeling garandeert het recht op laden van de VvE-leden. De notificatieregeling geldt alleen voor VvE’s die nog geen mogelijkheid bieden voor het realiseren van laadinfrastructuur. Om in te spelen op de notificatieregeling is het verstandig om als VvE aan de slag te gaan met een laadplan voor een collectieve laadoplossing.

Notificatieregeling

De notificatieregeling staat uitgebreid op onze website. Klik hier om naar de pagina te gaan

Subsidie voor oplaadpuntenadvies

Bekijk voor de meest actuele subsidieregelingen de website van het RVO.

Onafhankelijk advies

Wilt u ook advies inwinnen voor oplaadpunten? Benader dan een adviseur die onafhankelijk advies kan geven. Het advies moet voldoen aan de subsidie-eisen. Dat is niet alleen noodzakelijk voor de toekenning van de subsidie; het zorgt er ook voor dat u een gedegen advies in handen heeft om de laatste stap te nemen: de realisatie van de laadpunten. Op de dienstenpagina ‘Energie’ van VvE Belang vindt u een onafhankelijk adviesbureau dat voldoet aan deze eisen. Lees hier meer.