Plannen definitief maken

Nu u weet hoeveel de verbouwing gaat kosten, wordt het tijd om de plannen definitief te maken. Pas de begroting indien nodig aan. Het komt vaak voor dat offertes hoger uitvallen dan verwacht. Houd er rekening mee dat de bouwkosten met ongeveer vijf procent per jaar stijgen. Misschien worden andere materialen voorgesteld of neemt het werk meer tijd in beslag dan u dacht. Kijk kritisch naar de verschillen tussen de offertes en uw eerdere inschattingen. Wellicht kunt u nog andere keuzes maken om kosten te besparen. Ook is het goed om met uw aannemer in overleg te gaan als de offertes van zijn onderaannemers hoger uitvallen dan u verwacht. Het kan daarbij verstandig zijn om af te spreken dat u zelf ook nog offertes bij andere partijen aanvraagt.

Dit is het moment om de benodigde leningen en eventuele subsidies definitief aan te vragen. Let op: hiervoor hebt u enkele weken (soms zelfs maanden) nodig. Na akkoord kan het voorstel aan de leden worden voorgelegd.

Communicatie

Ook hier geldt – net als bij de voorgaande stappen – dat het belangrijk is om de eigenaren goed op de hoogte te houden van de vorderingen. Houd dus regelmatig bijeenkomsten waar u nieuwe tekeningen en offertes laat zien. Bij grote renovaties is het ook verstandig om sessies te houden met een architect of bouwkundige, zodat de bewoners op tijd kunnen meedenken en inspreken bij het ontwikkelen van de plannen.

Ga verder naar: Besluitvorming