De notificatieregeling voor oplaadpunten wordt uitgesteld en zal niet op 1 juli a.s. worden gepubliceerd. Jurisprudentie inzake het plaatsen van laadoplossingen loopt ver uiteen, soms wordt besloten voor en soms tegen het bestuur. Daarom adviseert VvE Belang om nu zaken met betrekking tot laadoplossingen in orde te maken, zodat het bestuur niet verrast wordt door de nieuwe wetgeving.
Het moet voor VvE’s makkelijker worden om laadpunten voor elektrische auto’s aan te leggen in parkeergarages. Dat staat in het Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE’s. Elektrisch rijders hoeven dan alleen aan de VvE te melden dat ze laadpunt willen aanleggen. VvE Belang maakt bezwaar tegen het wetsvoorstel zoals het er nu uitziet.
Het wetsvoorstel brengt voor VvE-bestuurders een grote verzwaring van taken met zich mee. Bovendien staan er veel onduidelijkheden in en is er te weinig aandacht voor de brandveiligheid. VvE Belang heeft dat aan de betrokken ministeries gemeld.
1. De kosten
De bezwaren van VvE Belang gaan onder andere over de kosten die de regeling met zich meebrengt. Hoewel de kosten van het laadpunt voor de eigenaar zijn, zal de VvE ook moet kosten worden geconfronteerd. Bijvoorbeeld voor het brandveilig maken van de parkleergarage. En misschien ook voor verzwaring van de elektriciteitscapaciteit.
2. Onduidelijkheden
E zijn veel onduidelijkheden. In het wetsvoorstel staat dat er voor deze kwestie veel geregeld gaat worden via een algemene maatregel van bestuur (AMvB). De Tweede Kamer hoeft daar niet over te stemmen. Maar die AMvB is er nog niet, dus weet niemand wat de regels zullen zijn.
3. Verzwaring taken VvE-bestuur
Het VvE-bestuur krijgt te maken met een enorme verzwaring van de taken. Het bestuur moet alle eigenaars informeren, maar ook het werkplan van de eigenaar/elektrisch rijder beoordelen. Daarvoor ontbreekt waarschijnlijk de nodige kennis. Bovendien moet het huishoudelijk reglement worden aangepast.
4. Brandveiligheid
Er zijn grote zorgen over de brandveiligheid. Soms adviseert de brandweer om geen laadpalen in de parkeergarage te plaatsen. Dan kan het VvE-bestuur moeilijk tegen dat advies ingaan. Ook hierover is het wetsvoorstel onduidelijk: er staat niet in aan welke eisen de parkeergarage moet voldoen om brandveilig te zijn. Ook verzekeraars zijn het daar niet over eens. Misschien stellen zij aanvullende eisen. VvE Belang stelt dat een brandveiligheidsadvies in alle gevallen onderdeel moet zijn van de voorwaarden om een laadpunt te realiseren.
Wellicht ook interessant voor u:
Extra subsidie voor isolatiemaatregelen
Er komt meer geld vrij voor isolatie van woningen en appartementencomplexen. De subsidiebedragen voor de SEEH (Subsidie Energiebesparing Eigen Huis) gaan omhoog. Voor isolatiemaatregelen kunt u per 1 januari 2022 gemiddeld 30 procent aan subsidie krijgen. Dat staat in het nationaal isolatieprogramma
Denkt uw VvE na over het realiseren van laadpunten voor elektrische auto’s? Op 23 januari 2023 opende de Subsidie verduurzamen voor verenigingen van eigenaars (SVVE), hiermee kunt u een vergoeding tot 75% krijgen van de kosten voor advies voor het realiseren van één of meer laadpunten voor elektrische auto’s. Advies: neem contact op met het VvE Laadloket!
Heeft u hulp nodig? Ga dan voor meer informatie naar onze helpdesk pagina. Onze helpdesk is er voor al uw vraagstukken m.b.t. Juridische, Bouwkundige en Energie vragen.