Wetsvoorstel: Notificatieregeling Oplaadpunten VvE’s

De notificatieregeling voor oplaadpunten komt eraan. De verwachte invoering is nu 1 januari 2026. Na de eerste consultatie is de exacte inhoud van de nieuwe wet is nog niet gepubliceerd, maar duidelijk is wel dat een notificerend lid straks geen toestemming meer nodig heeft van de ALV om een laadpunt te laten realiseren. Daarom adviseert VvE Belang om nu zaken met betrekking tot laadoplossingen in orde te maken, zodat het bestuur niet verrast wordt door de nieuwe wetgeving.

Met de notificatieregeling oplaadpunten voor VvE’s moet het voor VvE’s makkelijker worden om laadpunten voor elektrische auto’s aan te leggen in parkeergarages. Elektrisch rijders hoeven dan alleen aan de VvE te melden dat ze een laadpunt willen aanleggen. VvE Belang maakte eerder bezwaar tegen het wetsvoorstel zoals het destijds in de consultatie werd gepubliceerd.

elektrisch laden

Het wetsvoorstel brengt namelijk voor VvE-bestuurders een grote verzwaring van taken met zich mee. Bovendien stonden er veel onduidelijkheden in en is er te weinig aandacht voor de brandveiligheid. VvE Belang heeft in de consultatie onderstaande punten aan de betrokken ministeries gemeld.

1.      De kosten

De bezwaren van VvE Belang gaan onder andere over de kosten die de regeling met zich meebrengt. Hoewel de kosten van het laadpunt voor de eigenaar zijn, zal de VvE ook met kosten worden geconfronteerd. Bijvoorbeeld voor het brandveilig maken van de parkleergarage. En misschien ook voor verzwaring van de elektriciteitscapaciteit.

2.      Onduidelijkheden

E zijn veel onduidelijkheden. In het wetsvoorstel staat dat er voor deze kwestie veel geregeld gaat worden via een algemene maatregel van bestuur (AMvB). De Tweede Kamer hoeft daar niet over te stemmen. Maar die AMvB is er nog niet, dus weet niemand wat de regels zullen zijn.

3.      Verzwaring taken VvE-bestuur

Het VvE-bestuur krijgt te maken met een enorme verzwaring van de taken. Het bestuur moet alle eigenaars informeren, maar ook het werkplan van de eigenaar/elektrisch rijder beoordelen. Daarvoor ontbreekt waarschijnlijk de nodige kennis. Bovendien moet het huishoudelijk reglement worden aangepast.

4.      Brandveiligheid

Er zijn grote zorgen over de brandveiligheid. Soms adviseert de brandweer om geen laadpalen in de parkeergarage te plaatsen. Dan kan het VvE-bestuur moeilijk tegen dat advies ingaan. Ook hierover is het wetsvoorstel onduidelijk: er staat niet in aan welke eisen de parkeergarage moet voldoen om brandveilig te zijn. Ook verzekeraars zijn het daar niet over eens. Misschien stellen zij aanvullende eisen. VvE Belang stelt dat een brandveiligheidsadvies in alle gevallen onderdeel moet zijn van de voorwaarden om een laadpunt te realiseren. Inmiddels heeft het nieuwe bouwbesluit dat 1 januari 2024 in werking is getreden veel duidelijk gemaakt over de eisen voor parkeergarages.

Rond de zomer van 2025 verwachten wij de publicatie van de wet en een invoering op 1 januari 2026. Onze oproep aan VvE’s is om niet te wachten op de wetgeving, maar collectief dit vraagstuk beet te pakken. Zo kan de VvE het vooraf goed regelen en komt het niet voor verrassingen te staan.

 

Hulp nodig icon

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig? Ga dan voor meer informatie naar onze helpdesk pagina. Onze helpdesk is er voor al uw vraagstukken m.b.t. Juridische, Bouwkundige en Energie vragen.

Naar de helpdesk

Ontvang elke maand de nieuwste artikelen in je mailbox