28 - 10 - 22

Stimuleringsregeling kleine VvE met NHG

Lenen voor verduurzaming én onderhoud
Voor VvE’s die een klein complex beheren (tot en met zeven appartementsrechten) is er vanaf 1 november a.s. de ‘Stimuleringslening kleine VvE met NHG’. Met dit initiatief van SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) en NHG (Nationale Hypotheek Garantie) kunnen deze kleine VvE’s een gezamenlijke lening aanvragen met een garantie van NHG.

Het complex moet dan wel in een gemeente staan die aangesloten is bij SVn. De VvE kan isolatiemaatregelen nemen of zonnepanelen plaatsen, maar ook reparaties aan het dak uitvoeren met gunstige financieringsvoorwaarden. De VvE kan zelf de hoogte van de lening bepalen met een maximum van € 25.000 per appartement. Ze heeft ook keuze in de looptijd van de lening (10, 15 of 20 jaar). De aflossing en rente worden betaald door de VvE. De bedragen worden via een verhoging van de VvE-bijdrage in rekening gebracht bij de leden. Gaat een lid verhuizen? Dan gaat de VvE-bijdrage over op de nieuwe eigenaar.

NHG borg

VvE’s die extra financiële zekerheid willen voor het gezamenlijk aangaan van de Stimuleringslening van SVn, kunnen deze aanvragen met NHG borg. Als een VvE-lid de lening niet meer kan betalen, staat NHG in veel gevallen borg voor een mogelijke betalingsachterstand op de lening bij SVn. Omdat NHG een kwijtscheldingsregeling hanteert, zal de VvE de achterstand vaak niet alsnog hoeven te betalen. NHG biedt op verzoek ook budget coaching als VvE-leden een betalingsachterstand oplopen.

Gemeenten kunnen zich vanaf nu aanmelden om deel te nemen aan de regeling.

Stimuleringslening kleine VvE met NHG

SVn stelt de ‘Stimuleringslening kleine VvE met NHG’ beschikbaar via gemeenten. Elke gemeente in Nederland kan kleine VvE’s met deze financieringsoplossing de kans bieden om aan de slag te gaan met verduurzamen en oplossen van achterstallig onderhoud. Meer weten over de mogelijkheden? Klik hier