15 - 03 - 22

We moeten sparen in het reservefonds, maar onze bank doet moeilijk..

Banken hebben meerdere activiteiten. De meest eenvoudige is het reguliere betalingsverkeer. Helaas blijkt dat niet zo eenvoudig als het gaat om de specifieke eisen voor de VvE. De kosten voor een betaalpakket zijn hoog, en banken liggen dwars als het om het twee-handtekeningensysteem gaat.

Voor de bank is de VvE als rechtspersoon een zakelijke klant. Dat is natuurlijk niet juist, want een VvE is een groep particulieren. Daarom zouden voor de VvE particuliere tarieven moeten gelden. In veel gevallen moet een VvE een betaalpakket afnemen, en de kosten daarvan zijn hoog. Het gevolg: kleine VvE’s (van bijvoorbeeld twee of drie leden) openen geen betaalrekening. Dus ook geen spaarrekening waarop ze kunnen reserveren voor toekomstig groot onderhoud. En dat is sinds 2018 wél verplicht!

‘Rekening beëindigd’

Steeds meer banken weigeren aparte spaarrekeningen te openen. In combinatie met een betaalpakket kan de VvE een rekening openen of in stand houden. Alleen een spaarrekening openen  gaat niet meer. Er zijn zelfs banken die spaarrekeningen, zonder betaalpakket, beëindigen. Waar moet de VvE dan haar spaargeld – mét garanties – onderbrengen?

Regels voor het reservefonds

Vaak staan de tegoeden van het reservefonds op een aparte rekening. De modelreglementen kennen aparte regels over het beschikken over de middelen van het reservefonds. Meestal wordt – naast de voorzitter van de vergadering – nog een VvE-lid aangewezen door de vergadering. Zij kunnen samen over de tegoeden beschikken.

Dat betekent dat de banken dat wel technisch mogelijk moeten maken. En dat kunnen ze kennelijk niet altijd. Ook met het vier-ogenprincipe hebben ze moeite.

Belangenbehartiging

Op de helpdesk van VvE Belang komen steeds meer vragen over de opstelling van banken. Daarom start VvE Belang een onderzoek onder VvE’s en VvE-beheerders over problemen die zij met banken ervaren. Hieruit zal een rapport worden opgesteld dat we gaan bespreken met de betrokken ministeries, banken en toezichthouders.

U kunt uw ervaringen nu al delen via belangenbehartiging@vvebelang.nl

Hulp nodig icon

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig? Ga dan voor meer informatie naar onze helpdesk pagina. Onze helpdesk is er voor al uw vraagstukken m.b.t. Juridische, Bouwkundige en Energie vragen.

Naar de helpdesk

Ontvang elke maand de nieuwste artikelen in je mailbox