Appartementsrecht

Wat is het appartementsrecht?

Het appartementsrecht is een juridisch concept dat twee betekenissen heeft. Allereerst verwijst het naar het gedeelte in het Burgerlijk Wetboek waarin alle regels met betrekking tot het appartementsrecht zijn opgenomen. Ten tweede verwijst het naar het specifieke eigendomsrecht dat u verwerft wanneer u een appartement koopt. In dit artikel behandelen we beide betekenissen en leggen we uit wat het inhoudt.

Het wettelijke kader

Het appartementsrecht in Nederland is gebaseerd op een Frans systeem en is sinds 1952 opgenomen in het Burgerlijk Wetboek, boek 5. Hoewel het sindsdien enkele malen is gewijzigd en gemoderniseerd, staat er nog een grotere modernisering op de planning. Deze modernisering wordt momenteel behandeld door de WMANL, waar VvE Belang deel van uitmaakt.

Een van de belangrijkste aspecten die het appartementsrecht regelt, is de splitsing van een gebouw in afzonderlijke appartementen.

Het kopen van een appartementsrecht

Wanneer u een appartement koopt, wordt u officieel eigenaar van een specifiek appartementsrecht. Dit houdt in dat u mede-eigenaar wordt van het gehele gebouw (met een aandeel in de eigendom) en dat u het exclusieve gebruiksrecht verkrijgt van een specifiek deel van het gebouw. In de meeste gevallen betreft dit het appartement dat u als woning gaat bewonen. Juridisch gezien wordt u aangeduid als ‘gerechtigde tot een appartementsrecht’, maar in de volksmond noemen we u gewoon ‘appartementseigenaar’.

Regels en verantwoordelijkheden

U verkrijgt daarmee dus het recht op mede-eigendom van het gebouw als het exclusieve gebruik van uw eigen appartement. Dit betekent dat u verantwoordelijk bent voor de financiële bijdragen aan de vereniging van eigenaren (VvE) voor het onderhoud van het gemeenschappelijke deel van het gebouw, evenals het naleven van eventuele regels en voorschriften die zijn opgesteld binnen de VvE.

Conclusie

Dit mede-eigendomsrecht en gebruiksrecht omvat zowel de wettelijke regelingen in het Burgerlijk Wetboek als het specifieke eigendomsrecht dat u verwerft wanneer u een appartement koopt. Het biedt u de mogelijkheid om mede-eigenaar te zijn van het gebouw en tegelijkertijd het exclusieve gebruiksrecht te hebben van uw eigen appartement. Het begrijpen van het recht is essentieel voor appartementseigenaren om hun verantwoordelijkheden binnen de vereniging van eigenaren goed te begrijpen en te kunnen handelen volgens de geldende regels.