VvE zonder bestuur

Het bestuur wordt benoemd door de vergadering van eigenaars. Het bestuur kan zelf geen bestuurders benoemen. Eigenaars kunnen ook niet zelf bepalen dat zij voortaan bestuurder van de VvE zijn. Maar bestuurders die hun werk vrijwillig doen, kunnen wel op elk moment ontslag nemen. Daar hoeft de vergadering geen besluit over te nemen. Dus wat als het bestuur opstapt en de VvE zonder bestuur komt te zitten.

VvE bestuur stapt op

Wat doet het bestuur?

Het VvE-bestuur vertegenwoordigt de VvE. Een VvE zonder bestuur is letterlijk ‘stuurloos’.  Immers: het bestuur beheert de bankrekening(en) en sluit verzekeringen af. Dat kan (gelukkig) alleen het bestuur doen: dat vertegenwoordigt de VvE. Het bestuur organiseert ook de vergaderingen.

Is er een termijn?

Bestuurders worden door de ledenvergadering benoemd voor onbepaalde tijd, maar dat betekent niet dat ze tot in het oneindige moeten blijven besturen. Dat is vaak zelfs onwenselijk.

Soms worden bestuurders voor een bepaalde tijd benoemd. Dat is eigenlijk niet mogelijk, maar er wordt niet moeilijk over gedaan.

De beheerder kan natuurlijk niet zomaar van de ene op de andere dag opstappen. In het contract staat een opzegtermijn.

VvE zonder bestuur

Als er geen bestuur (meer) is, worden de bankrekeningen niet beheerd. Vergaderingen kunnen wél worden georganiseerd. In het splitsingsreglement staat dat een bepaald percentage van de eigenaars het bestuur kan verzoeken om een vergadering bijeen te roepen. Als er geen bestuur is, kunnen de eigenaars dat zelf doen. Hopelijk kan tijdens die vergadering dan een nieuw bestuur worden benoemd. Mogelijk wordt dan ook het besluit genomen om een beheerder aan te stellen.