Niet meer digitaal vergaderen – of wel?

In de periode dat we met de COVID-19-pandemie te maken hadden, was het mogelijk om online te vergaderen.

De rechter had al in 2017 bepaald dat digitaal stemmen onder een aantal voorwaarden mogelijk is. De afgelopen twee jaren hebben veel VvE’s geprofiteerd van de tijdelijke wet Covid-19.

Deze noodwet is verlengd tot 1 augustus 2022, dus in principe moeten VvE’s na deze datum weer fysiek bij elkaar komen voor de ALV.

Vanwege de coronacrisis mocht u uw ALV met zes maanden uitstellen. Bovendien mocht u – onder voorwaarden – digitaal en/of via een videoverbinding vergaderen en stemmen. Daarvoor moest en – moet – u wel voldoen aan de volgende voorwaarden:

• Alle leden kunnen worden geïdentificeerd.
  • De leden kunnen de vergadering live volgen.
  • De leden kunnen daadwerkelijk stemmen.

De rechter in Oost-Brabant heeft eerder bepaald dat digitaal stemmen mogelijk is, o.a. omdat de wetgever geen aparte regeling voor elektronisch stemmen heeft opgenomen. Wel moet e.e.a. met de nodige waarborgen worden omkleed (zoals in de uitspraak wordt benoemd).