Appartement verkopen? Een energielabel is verplicht!

Wilt u uw appartement gaan verkopen? Dan moet u een geldig energielabel tonen. De labelklasse moet ook in de te koop-advertentie staan, en zelfs op Facebook als u aandacht vraagt voor uw appartement. Anders riskeert u een boete.

Het ‘oude’ energielabel dat u voor enkele euro’s (online) kon verkrijgen, is niet meer aan te vragen. Wel blijven deze ‘oude’ energielabels hun oorspronkelijke geldigheidsduur behouden. Sinds 1 januari 2021 moet u een afspraak maken met een erkend energieadviseur. Die maakt aan de hand van een aantal kenmerken een energielabel dat veel nauwkeuriger is dan het oude. Het is dus ook duurder; de prijs kan verschillen per adviseur. Bij de overdracht moet u het pdf-bestand met het energielabel overhandigen aan de nieuwe eigenaar. Het label is tien jaar geldig. Let op: VvE Belang kan u helaas niet van dienst zijn met het maken van uw energielabel.

Tip: vraag het energielabel op tijd aan!

Laat uw energielabel registreren vóór u uw appartement te koop zet. Begin daar op tijd mee: veel energieadviseurs hebben het erg druk, dus de aanvraag kan langere tijd duren.

U mag zelf uw energieadviseur kiezen. Dat kunt u doen via www.zoekeenenergieadviseur.nl of www.woninglabel.nl. Hier vindt u gecertificeerde energieadviseurs die een energielabel mogen registreren.

Samen met uw mede-eigenaars

Het kan slim zijn om samen met de leden van uw VvE – of met enkele buren met een vergelijkbare woning – een energielabel te laten registreren. Dat is waarschijnlijk voordeliger want de energieadviseur is minder tijd per woning kwijt als hij ze allemaal tijdens één bezoek kan inspecteren. Hij/zij moet in alle gevallen elk appartement bezoeken.

Uw complex verduurzamen? Doe het samen met VvE Belang!

Bent u geschrokken van het ‘slechte’ energielabel van de appartementen in uw gebouw? Hebt u plannen voor verduurzaming? Dan is een goed energieadvies onmisbaar.

De gecertificeerde EPA-adviseurs van VvE Belang zijn dé partners om samen met u tot een duurzaam gebouw te komen. Voor de samenstelling van dit advies worden alle relevante onderwerpen onderzocht die voor de VvE van belang kunnen zijn om het gebouw te verduurzamen. De volgende onderwerpen worden in het advies behandeld: isolatie van gevels, vloeren en daken, kozijnen en beglazing, ventilatie, energieopwekking en het verwarmingssysteem.

Vraag hier direct een offerte aan.