NPO Kassa item: Elektrische auto’s in parkeergarages

In het tv-programma Kassa van zaterdag 22 februari werd de noodklok geluid over het risico van branden die ontstaan door elektrische auto’s. In een parkeergarage zou dat tot grote problemen kunnen leiden.

Accubranden zijn heel moeilijk te blussen en het is maar de vraag of de brandweer de parkeergarage wel in kan. Gezien het toenemende aantal elektrische auto’s stelt Kassa dat het risico op branden steeds groter wordt. Daarbij zou ook de constructieve veiligheid van het gebouw in het geding zijn.

Op de uitzending van het programma Kassa zijn verschillende reacties gekomen. Twee van deze reacties willen wij graag onder uw aandacht brengen. De eerste reactie is van het Instituut Fysieke Veiligheid , een onderdeel van de Brandweer (zij zaten overigens ook in de uitzending) en de tweede reactie is van Vereniging DOET ( Dutch Organisation for Electric Transport)

Het IFV geeft aan dat er zeker risico’s zijn ten aanzien van het laden in parkeergarages. Zij werken samen met de Brandweer Nederland aan een infoblad over het laden in parkeergarages. Verder adviseert het IFV een aantal praktische maatregelen, zoals een goede en snelle branddetectie, CO2-melders, let op de plaats van de laadpalen (indien mogelijk) en goede naleving brandveiligheidsinstructies. De volledige reactie van het IFV kunt u hier lezen.

Vereniging DOET geeft aan dat elektrische auto’s niet brandgevaarlijker zijn dan andere auto’s, ook niet bij het opladen aan een laadpaal in een parkeergarage. Dat blijkt uit Duits onderzoek. Desondanks is het wel nodig om te komen tot goede regelgeving voor laadpalen in de parkeergarage in een appartementencomplex. Een goed advies is daarbij van groot belang. Het risico op brand is dan zeer klein.

VvE Belang gaat ervan uit dat de Nederlandse VvE’s gezamenlijk beschikken over 300.000 à 400.000 parkeerplaatsen, gedeeltelijk in parkeergarages. Het is dus belangrijk om aandacht te besteden aan de brandveiligheid van auto’s die worden opgeladen in parkeergarages. Daarom wordt nauw samengewerkt met partijen die de nodige deskundigheid hebben als het gaat om brandveiligheid van elektrische auto’s.

Streng typegoedkeuringsprogramma

Bij de branden die getoond zijn in het programma ging het niet om de huidige generatie elektrische auto’s. Die moeten voldoen aan strenge voorwaarden. De elektronica die samen met een omvormer de acculader vormt, wordt onderworpen aan een  streng typegoedkeuringsprogramma. In het tv-programma Kassa ging het om andere voertuigen, die niet aan zo’n strenge keuring worden onderworpen: scootmobiels, e-bikes, golfkarren en 40km-auto’s. De risico’s bij personenauto’s zijn dus vele malen lager dan bij de voertuigen die op tv kwamen.

Protocollen en voorschriften

Om de kans op brand tijdens het opladen zo klein mogelijk te maken, is het belangrijk dat de juiste protocollen worden gehanteerd. Een goed branddetectiesysteem is van groot belang, en dat geldt ook voor het naleven van brandveiligheidsvoorschriften.

En verder is het natuurlijk ook een kwestie van gezond verstand. Het is de vraag of het zo’n goed idee is om laadpalen twee etages onder de grond te plaatsen. Bovendien is het verstandig om de laadpalen dicht bij de uitgang van de garage te plaatsen. NB Daarbij lopen we wel tegen de enkele belemmeringen uit het appartementsrecht aan.

Bekabeling

DOET benadrukt wel dat bij oudere installaties de bekabeling van een auto mogelijk niet bestand is tegen langdurig opladen van een auto. Dan kan brand ontstaan in de bekabeling. Niet in de auto, maar de brand kan natuurlijk wel op de auto overslaan.

Conclusie:

het opladen van elektrische auto’s hoeft niet gevaarlijk te zijn, mits aan alle voorschriften wordt voldaan. Preventie is en blijft ook hier het belangrijkste. Daarnaast moet de brandweer voorbereid zijn op dit type branden.