De kascommissie heeft het financiële beleid (jaarrekening, balans) gecontroleerd. Ze is van mening dat alle stukken kloppen en dat er niets aan te merken is op het beleid van het bestuur. Dan stelt ze de ledenvergadering voor om het bestuur (en eventueel ook de financieel beheerder) te dechargeren.
Dat betekent dat de stukken én het gevoerde beleid worden goedgekeurd. Het bestuur (en eventueel de beheerder) is dan niet langer aansprakelijk voor het gevoerde beleid. De leden kunnen het bestuur dus later niet meer aansprakelijk stellen voor zaken die in het verleden zijn gebeurd. Dus ook niet voor kosten die deze zaken eventueel met zich meebrengen.
Decharge kan alleen worden verleend als de ledenvergadering ermee instemt. De voorzitter van de vergadering vraagt aan de leden of zij instemmen met decharge. Alleen de vergadering van eigenaars kan het bestuur (en eventueel de beheerder) dechargeren.
Die geldt alleen voor bekende feiten. Mogelijk wordt later ontdekt dat het bestuur zijn boekje te buiten is gegaan. De decharge geldt daar niet voor.