Financiering

Het mooiste is natuurlijk als de maandlasten in de toekomst gelijk kunnen blijven (woonlastenneutraal), terwijl het appartementencomplex helemaal klaar is gemaakt voor een duurzame toekomst. Helaas zal er in de praktijk vrijwel altijd geld bij moeten.

Het is belangrijk om te weten dat de financiering wordt aangegaan door de VvE en niet door de individuele eigenaars. Een eigenaar die zijn appartement verkoopt, is na de verkoop geen lid meer van de VvE en dus ook niet meer verantwoordelijk voor de lening. U betaalt dus alleen gedurende de periode dat u eigenaar bent.

We hebben de belangrijkste financieringsmogelijkheden voor u op een rij gezet. In de praktijk zien we dat VvE’s vaak meerdere bronnen van financiering gebruiken, zoals een lening, subsidie en eigen vermogen.

Financieringsmogelijkheden duurzame VvE

Eigen vermogen
Subsidies
Lenen
Overig
Reserves Eenmalige bijdrage Sparen ISDE SEEH SCE Landelijk Gemeente Privaat Crowdfunding

Groenfondsen

Tip: Schrik niet van hoge bedragen
Een grote renovatie is duur, maar de eigenaars delen het bedrag over een lange periode. Een renovatie van 2,5 miljoen euro vraagt een investering van 50.000 euro per appartement. Over een periode van dertig jaar is dat 1.666 euro per appartement per jaar. Dus 140 euro per maand.
In dit voorbeeld hebben we voor het gemak het eigen vermogen, besparing op de VvE-bijdrage en de energierekening, de rente op de lening en subsidies niet meegerekend.
  • Reservefonds

Zonder geld is het lastig om een grote verbouwing te starten. Het eerste waar u naar kijkt, is het eigen vermogen. Een VvE is wettelijk verplicht om voor het onderhoud te sparen in een reservefonds. Vanuit dit fonds kan de vereniging het groot onderhoud betalen. In 2018 is de wet ‘Verbetering functioneren Verenigingen van Eigenaars’ ingegaan. Hierin is vastgelegd hoe de VvE met de onderhoudskosten moet omgaan. Hoeveel geld hebt u in kas? Verwacht u de komende jaren een overschot of een tekort? Dit wisselt sterk per VvE. We kennen verenigingen met tonnen op de bank, maar ook VvE’s die nauwelijks iets in kas hebben.

Het eigen vermogen zal op zichzelf vrijwel nooit genoeg zijn om een ingrijpende verbouwing te financieren, maar het helpt om de eerste stappen te zetten. In het begin zijn er allerlei uitgaven nodig voor onderzoek. Die bedragen moeten vooraf betaald worden, en ze kunnen pas later (deels) terugbetaald of opgenomen worden in de financiering. Hebt u (vrijwel) geen eigen vermogen, dan zult u al in de beginfase op zoek moeten naar externe financiering.

• Eenmalige bijdrage

U kunt de eigenaars vragen om een eenmalige bijdrage. Die kunnen zij zelf financieren uit hun spaargeld of met een banklening. Bedenk van tevoren goed waarvoor u de eenmalige bijdrage wilt inzetten en of er voldoende draagkracht is. Als er mensen zijn die dit echt niet kunnen betalen, dan moet het bestuur een oplossing bedenken, bijvoorbeeld met een betaalregeling of een hypothecaire lening. Het kan verstandig zijn om een(externe) vertrouwenspersoon in te schakelen die mensen met een smalle beurs kan bijstaan.

• Verhoging servicekosten

U kunt natuurlijk ook extra sparen door de VvE-bijdrage alvast te verhogen. Het is belangrijk dat u eerst een goed inzicht heeft in de huidige bijdrage. Is die nog reëel en gebaseerd op een actueel MJOP? Een uitgebreide renovatie is een project dat meerdere jaren in beslag neemt. In die tijd kunt u een extra spaarpotje opbouwen voor onvoorziene uitgaven. Maar het is niet de meest efficiënte manier: het is vaak goedkoper om geld te lenen. Dan kunt u ook sneller starten.

Ga verder naar: Subsidies