29 - 04 - 25

Zó voorkomt u lange wachttijden van leveranciers en onderhoudsbedrijven

Het is een bekende kwestie: u wilt onderhoud laten uitvoeren en het bedrijf waarmee u zaken wilt doen, meldt dat u voorlopig niet aan de beurt bent. Zeker als het om werkzaamheden gaat die geen uitstel dulden, kan dat tot problemen leiden. Hoe voorkomt u zo’n onwenselijke situatie?

Meer dan 80 procent van de VvE’s heeft een meerjarenonderhoudsplan en een reservefonds voor het uitvoeren van onderhoud. Echter: lang niet alle MJOP’s voldoen aan de huidige eisen, zoals minimaal tien jaar vooruitkijken of een gelijkmatige toerekening van kosten over de jaren. Dat kan tot problemen leiden als blijkt dat de kosten heel wat hoger zijn dan begroot in de meerjarenonderhoudsbegroting.

Daar komt nog bij dat onderhoudsbedrijven kampen met grote personeelskosten. En ook voor hen zijn de kosten van personeel en materialen sterk gestegen.

En helaas is er nóg een oorzaak waarom onderhoud niet wordt uitgevoerd terwijl dat wél nodig is (om van verduurzaming maar te zwijgen): binnen veel VvE’s is onenigheid over de noodzaak van onderhoud (en verduurzaming). Dus worden er geen besluiten genomen en wordt er geen opdracht gegeven.

Het gevolg: de noodzakelijke werkzaamheden stapelen zich op doordat er niets gebeurt. En in het slechtste geval verslechtert de staat van onderhoud van het gebouw.

Tekst gaat verder onder de foto.


Tips om dit te voorkomen

  • Laat schilderwerk minstens een jaar van tevoren opnemen.
  • Stel een goed bestek op van de werkzaamheden en lever een duidelijke werkomschrijving aan zodat het voor het onderhoudsbedrijf duidelijk is wat er gevraagd wordt. Dat is voor veel VvE’s een lastige opgave. Schakel daarom een deskundige in
  • Laat regulier onderhoud niet versloffen. Daarmee voorkomt u storingen, lekkages en andere ongemakken.
  • Houd uw MJOP actueel, zodat u tijdig onderhoud kunt inplannen. Wees kritisch: laat geen onderhoud uitvoeren alleen maar omdat het in het MJOP staat.
  • Werkt u naar volle tevredenheid samen met een onderhoudsbedrijf? Wees er zuinig op!  Communiceer op een correcte en vriendelijke manier, en onderschat het belang van een kop koffie mét een koek(je) niet. Dat doet wonderen; ook bij de mensen die het werk uitvoeren!
Hulp nodig icon

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig? Ga dan voor meer informatie naar onze helpdesk pagina. Onze helpdesk is er voor al uw vraagstukken m.b.t. Juridische, Bouwkundige en Energie vragen.

Naar de helpdesk

Ontvang elke maand de nieuwste artikelen in je mailbox