Modelreglement voor de VvE – VvE Belang

Een groot aantal regels is gelijk voor iedere Vereniging van Eigenaars. Daarom is het niet nodig om voor iedere nieuwe VvE een nieuw splitsingsreglement op te stellen. Dat zou ook erg duur worden. Daarom heeft de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie algemene regels opgesteld voor nieuwe VvE’s: het modelreglement (MR).
Modelreglementen

• Meer informatie

Dat gebeurde voor het eerst in 1973. De notaris kan zo’n MR gebruiken als voorbeeld voor het splitsingsreglement van een nieuwe VvE. Het MR geeft de VvE de mogelijkheid om op een aantal onderdelen eigen beleid te maken. In uw splitsingsakte staat welk modelreglement van toepassing is voor uw VvE.

Dat eigen beleid kan worden uitgewerkt in het huishoudelijk reglement. De vergadering van eigenaars moet daarover beslissen. Na goedkeuring van de vergadering, moeten nieuwe afspraken in het huishoudelijk reglement worden toegevoegd.

Omdat er in de loop der jaren nogal wat verandert, is het MR een aantal keren aangepast. Daardoor zijn er verschillende modelreglementen ontstaan, waarin steeds wijzigingen zijn opgenomen. Zo staat in het MR 2017 bijvoorbeeld iets over laadpalen. Die waren er eerder nog niet.

Vaak wordt een modelreglement gecheckt om te zien of iets valt onder het privé gedeelte of onder de verantwoordelijkheid van de VvE. Voor de meeste VvE’s is modelreglement 1992 van toepassing. Maar wilt u nu weten welk reglement van toepassing is op úw VvE? Raadpleeg dan uw splitsingsakte.

De notaris is niet verplicht om een modelreglement te gebruiken, maar doet dat meestal wél.

Download uw modelreglement

Door op het modelreglement te klikken, kunt u het reglement downloaden.

Inmiddels hebben een aantal wijzigingen van de appartementswet plaatsgevonden. Wordt in een oud reglement verwezen naar een bepaald artikel? In de transponeringstabel kunt u zien welk artikel u daarvoor in de huidige wet moet raadplegen.

Deze reglementen zijn met toestemming van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie op onze website geplaatst.